Nieuws

Olympische dressuurlegende deelt expertise met jonge ruiters én het Jumping Mechelen-publiek

Gold Cup Clinic met Kyra Kyrklund (powered by Fields of Ellis)

29 december 2023 – 10u. | Jumping Mechelen

Klik hier voor het persbericht.

 

12 december 2023

Bijscholing vakbekwaamheid rijbewijs C

Op maandag 18 december 2023 organiseert NAVEMA een bijscholing in Manege Meerdaalhof in Oud-Heverlee.
Thema: omgaan met agressie; thema 3.

Inschrijvingsrecht 2023:
basisprijs 160,00 euro + BTW per deelnemer.

Inhoud van de module :

  1. Inleiding
  2. Oorsprong van agressie
  3. Evolutie van ons gedrag
  4. Kerntaken van de vrachtwagenbestuurder
  5. Verwachtingen van een vrachtwagenbestuurder
  6. Doelstellingen
  7. Correcte communicatie
  8. Omgaan met conflicten
  9. Welke houding aannemen?
  10. Fasen van agressie
  11. Tips en tricks

Opleidingsdetails

Startdatum

maandag 18-12-2023 08:30

Einddatum

maandag 18-12-2023 16:30

Prijs per deelnemer

€160.00

KLIK HIER OM IN TE SCHRIJVEN

12 december 2023

BTW 6 %

In samenwerking met een aantal organisaties in de paardensector, lanceren wij de campagne met de vraag naar een tijdelijke verlaging van het BTW-percentage voor onze sector in het kader van steun en relance gezien de Covid-crisis.

Een dergelijke maatregel zorgt enerzijds voor onze competitiviteit op de Europese markt, anderzijds zorgt het voor een financiële injectie in de sector (ondermeer voor maneges en particulieren) die het momenteel hard te verduren heeft (geen inkomsten en kosten die blijven).

Klik hier voor de campagne in het Nederlands.

Klik hier voor de campagne in het Frans.

We doen ook een beroep op u !  U bent immers ook ambassadeur van onze sector, en u heeft wellicht ook contacten bij de politieke mandatarissen.  U mag de teksten zeker doorsturen of plaatsen op de sociale media.

 

5 november 2020

-CORONA

CORONAVIRUS

 

Informatie dd. 04/12/2021

 
 

Informatie dd. 19/11/2021

 
 

Informatie dd. 28/09/2021

 
 

Informatie dd. 26/08/2021

 

Informatie dd. 14/08/2021

 

Informatie dd. 28/07/2021

 
 

Informatie dd. 24/06/2021

 
 

Informatie dd. 04/06/2021

 
 

Informatie dd. 07/05/2021

 
 

Informatie dd. 25/04/2021

 
 

Informatie dd. 26/03/2021

 
 

Informatie dd. 21/03/2021

 
 

Informatie dd. 07/03/2021

 
 
 

Informatie dd. 07/02/2021

 
 
 
 

Informatie dd. 29/11/2020

 
 
 
 

Informatie dd. 05/11/2020

 

Informatie dd. 01/11/2020

 
 

 

Informatie dd. 28/10/2020

 

Informatie dd. 27/10/2020

Vlaamse maatregelen:
 
 

Informatie dd. 23/10/2020

 

Informatie dd. 21/10/2020

 

Informatie dd. 18/10/2020

 

Informatie dd. 08/10/2020

 

Informatie dd. 25/09/2020

 

Informatie dd. 24/08/2020

 
 
 

Informatie dd. 28/07/2020

Informatie dd. 24/07/2020

 

Informatie dd. 10/07/2020

 
 

Informatie dd. 30/06/2020

 
 

Informatie dd. 09/06/2020

Klik hier voor de lijst met meest gestelde vragen.

 

Informatie dd. 06/06/2020

 
 
 

Informatie dd. 30/05/2020

 
 

Informatie dd. 15/05/2020

Hierin zijn onder meer de voorwaarden voor de openbare markten en de sportieve activiteiten opgenomen.  De voorwaarden gaan in vanaf 18 mei 2020.
 
 

Informatie dd. 08/05/2020

Hierin zijn de voorwaarden voor de opening van winkels opgenomen, en ook uitbreiding van samenscholingen van personen die niet onder hetzelfde dak wonen (art. 6).
 

Informatie dd. 02/05/2020

Klik hier voor de lijst van de meest gestelde vragen (update per 2 mei 2020, maatregelen van toepassing vanaf 4 mei 2020)
 
 

Informatie dd. 30/04/2020

Er zijn quasi geen wijzigingen ten opzichte van het vorige besluit (behalve voor detailhandelszaken die kledingsstoffen en breigarens verkopen)
 
 
 

Adviesvraag:

Moet ik een certificaat voor mijn werknemers invullen als ze blijven werken tijdens corona-gerelateerde opsluitingsperiodes?

 

 

Informatie dd. 24/04/2020

Klik hier voor de exitstrategie, zoals die door de Eerste Minister Wilmès op 24 april 2020 werd voorgesteld.

Klik hier voor de powerpointpresentatie.

 
 

Informatie dd. 22/04/2020

 
 

Informatie dd. 21/04/2020

 
 

Informatie dd. 17/04/2020

Nieuwe maatregelen vanaf 17/04/2020

Klik hier voor het nieuwe Ministerieel Besluit met de nieuwe maatregelen.

Volgende winkels mogen vanaf publicatie in het Staatsblad (17 april 2020) openen:

  • de doe-het-zelfzaken met een algemeen assortiment die hoofdzakelijk bouwgereedschap en/of bouwmaterialen verkopen;
  • de tuincentra en boomkwekerijen die hoofdzakelijk planten en/of bomen verkopen;
  • de groothandels bestemd voor professionelen, maar enkel ten gunste van deze laatsten.

De nodige maatregelen moeten getroffen worden om de regels van social distancing te respecteren, in het bijzonder het behoud van een afstand van 1,5 meter tussen elke persoon.  De toegang tot de doe-het-zelfzaken met een algemeen assortiment, tuincentra, boonkwekerijen alsook groothandels bestemd voor professionelen kan enkel plaatsvinden overeenkomstig de volgende modaliteiten :

  • maximum 1 klant per 10 vierkante meter gedurende een periode van maximum 30 minuten;
  • in de mate van het mogelijke wordt individueel gewinkeld.
  • Kortingsacties zijn verboden.

Voor de paardensector: ritten te paard, en dit enkel met het oog op het welzijn van het dier en met een maximum van twee ruiters zijn toegelaten.

 

Op welke steunmaatregelen heeft u recht ?

Klik hier voor een goede overzichtspagina van alle mogelijke steunmaatregelen.

 

 

Informatie dd. 09/04/2020

Klik hier voor het FAQ-document met alle maatregelen genomen op federaal niveau om de zelfstandigen te ondersteunen van wie de activiteit getroffen is door het coronavirus.

 

 

Informatie dd. 08/04/2020

 

Verplaatsingen in het kader van essentiële sectoren

Klik hier voor een nota die opgesteld werd door FEBEV, de Federatie van het Belgisch Vlees (en die ook contactpersoon is voor de ERMG).  Deze nota geeft een antwoord op het gebrek aan een duidelijk kader voor de interpretatie van vervoer van meerdere personen in één voertuig voor essentiële sectoren.

Ook de Europese Commissie heeft een lijst met frequently askes questions opgesteld met betrekking tot food safety.  Klik hier voor de nota.

 

 

 

Informatie dd. 06/04/2020

 
 
 

Informatie dd. 03/04/2020

 
 

Informatie dd. 02/04/2020

 
 
 
 
 

Informatie dd. 27/03/2020

Klik hier voor de lijst van maatregelen in de andere EU-lidstaten.

 

 

Informatie dd. 25/03/2020

 
 

Informatie dd. 24/03/2020

Klik hier voor de lijst van maatregelen in de andere EU-lidstaten.

Klik hier voor een overzicht van maatregelen in alle OESO-landen.

 

 

Informatie dd. 23/03/2020

Dit besluit gaat in vanaf 23 maart 2020.
 
 
Een aantal bedrijven heeft toch nog een vraag naar personeel.  Plots vacatures tijdens de coronacrisis ?  Zo pak je het aan (klik hier)
 
 
 

Informatie dd. 22/03/2020

Door de verstrenging van de maatregelen en het afschermen van de grenzen, zijn er nieuwe regels voor buitenlandse werknemers die in België komen werken.  

 

 

Informatie dd. 21/03/2020

Klik hier voor de actuele FAQ-lijst.

 

 

Informatie dd. 20/03/2020

Klik hier voor de verklaring van de Eerste Minister over de ancering van het tweede luik van het Federaal Plan voor Sociale en Economische Bescherming

Naast Telethuiswerk is het systeem van tijdelijke werkloosheid een cruciale hulp voor bedrijven om de periode van crisis door te komen. Deze maatregelen worden genomen om de werkgelegenheid te vrijwaren en ontslagen en zelfs faillissementen te voorkomen. Dit maakt een snelle heropstart mogelijk  bij herneming van de bedrijvigheid, zowel voor werkgevers als werknemers. Het is een unieke maatregel en we horen dat in het buitenland men ons benijdt met dit systeem in deze crisistijd. Het heeft budgettaire consequenties maar is belangrijke investering in onze economie.   Minister van werk Nathalie Muylle maakt dit systeem van tijdelijke werkloosheid nu automatisch en breidt het verder uit.
 

 

Informatie dd. 19/03/2020

Verduidelijkingen maatregelen coronacrisis

Klik hier voor de actuele FAQ-lijst.

U kan ook de meeste antwoorden terugvinden op volgende site: https://www.info-coronavirus.be/nl/

Telethuiswerk is verplicht bij alle niet essentiële bedrijven, welke grootte zij ook hebben, voor alle personeelsleden wiens functie zich ertoe leent.  Voor de functies waar telethuiswerk niet kan toegepast worden, moeten de bedrijven de nodige maatregelen nemen om de naleving van de regels van social distancing te garanderen, in het bijzonder het behoud van een afstand van 1,5 meter tussen elke persoon. Deze regel is eveneens van toepassing op het vervoer georganiseerd door de werkgever.  De niet essentiële bedrijven die in de onmogelijkheid zijn om voormelde maatregelen te respecteren moeten sluiten.

Deze bepalingen zijn niet van toepassing op bedrijven van de cruciale sectoren en de essentiële diensten.  Klik hier voor de lijst van de bedrijven van de cruciale sectoren, met hun paritaire comités.

Deze bedrijven en diensten zijn echter gehouden om, in de mate van het mogelijke, het systeem van telethuiswerk en de regels van social distancing toe te passen.

 

 

Informatie dd. 18/03/2020

klik hier voor de laatste FAQ-lijst met meest gestelde vragen

De Vlaamse Regering heeft op voorstel van Vlaams minister van Werk en Economie Hilde Crevits de corona hinderpremie uitgebreid naar alle ondernemingen en winkels die volledig moeten sluiten omwille van de nieuwe beslissingen van de Nationale Veiligheidsraad. Net als bij hinder wegens openbare werken komt er een premie voor handelaars, horeca, zelfstandigen en dienstverleners die door deze verplichte sluiting getroffen worden.  Klik hier voor meer informatie.

Heeft u werknemers in dienst die de Nederlandse taal niet machtig zijn ?  Klik hier voor de posters in verschillende talen om corona-besmetting te voorkomen.

 

Informatie dd. 17/03/2020

 

Coronavirus: "Verregaande maatregelen" vanaf 18 maart 2020 om 12u

Vanaf woensdag 18 maart 2020, 12 uur, zullen er in ons land "verregaande maatregelen" genomen worden om het nieuwe coronavirus in te dammen. Iedereen moet zoveel mogelijk binnen blijven en sociale contacten moeten zoveel mogelijk vermeden worden.

Alle niet-essentiële winkels zullen worden gesloten. Voedingswinkels, supermarkten, apotheken, krantenwinkels, dierenvoedingswinkels en banken zullen wel open blijven. Hamsteren is dus niet nodig. Nachtwinkels zullen vanaf 22 uur 's avonds de deuren moeten sluiten.

De toegang tot supermarkten wordt beperkt tot 1 persoon per 10 vierkante meter en een tijdsduur van 30 minuten per klant. Openbare markten worden verboden, met uitzondering van voedingskramen waar die levensnoodzakelijk zijn.

We zullen nog naar het werk mogen gaan, maar thuiswerk moet de norm worden.  Er komt ook een samenscholingsverbod, waarop alleen gezinnen een uitzondering zullen vormen.

Lichaamsbeweging in de buitenlucht zal nog worden toegestaan, en wordt zelfs aangemoedigd. Maar dit mag niet in groep, enkel in het bijzijn van één andere persoon: één vriend of familielid.

Het openbaar vervoer moet zo georganiseerd worden dat de reizigers 1,5 meter afstand van elkaar kunnen bewaren.

Het geheel van deze maatregelen mag geen "lockdown" heten, maar deze maatregelen zijn dus wel verregaand. Deze maatregelen zijn minstens tot 5 april van kracht.

 

 

Informatie dd. 16 maart 2020

Klik hier voor de laatste FAQ-lijst met meest gestelde vragen - versie 4

klik hier voor de laatste FAQ-lijst met meest gestelde vragen - versie 3

 

Informatie dd. 15 maart 2020

klik hier voor de laatste FAQ-lijst met meest gestelde vragen

 

 

Informatie dd. 14 maart 2020

Klik hier voor het ministerieel besluit dat overgaat tot de federale fase.

Klik hier voor het ministerieel besluit met de maatregelen.

klik hier voor de laatste FAQ-lijst met meest gestelde vragen.

 

 

Update met betrekking tot de steunmaatregelen:

Op de website van de RVA vinden jullie een nieuwe pagina rond tijdelijke werkloosheid: 

https://www.rva.be/nl/nieuws/tijdelijke-werkloosheid-ten-gevolge-van-het...

 

 

 

Nieuwste richtlijnen van de overheid voor bedrijven (update 13.03.2020)

 

Ons land neemt enkele verregaande maatregelen van ongeziene omvang om de verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan. Deze hebben ongetwijfeld een grote impact op tal van ondernemers en sectoren en op onze economie in het algemeen. We doen er alles aan om je bij te staan en te helpen om deze periode te overbruggen.  We staan constant in contact met de verschillende betrokken overheidsniveaus en dringen aan op doeltreffende ondersteuningsmaatregelen.

Hieronder kan u de laatste update van de maatregelen vinden:

 

Sluiting cafés, restaurants, discotheken en opschorting van recreatieve, culturele en sportieve activiteiten

Cafés, discotheken en restaurants moeten dicht vanaf 13 maart middernacht tot minstens 3 april. Hotels blijven open, behalve hun restaurant. Thuisbezorging kan blijven doorgaan. Drive-in en afhaal is eveneens toegestaan. Alle recreatieve, sportieve en culturele activiteiten, publiek en privé, worden, ongeacht hun omvang, opgeschort.

 

Sluiting winkels in het weekend

Winkels mogen in de week open blijven, maar moeten sluiten in het weekend tot en met 3 april. Een uitzondering geldt voor de winkels die essentiële diensten (voeding, dierenvoeding, geneesmiddelen) leveren. Zij kunnen wel openen in het weekend, maar moeten versterkte hygiënische voorzorgen in acht nemen.

 

Opschorting lessen op school

De lessen op de scholen worden vanaf maandag opgeschorst. De scholen moeten wel ten minste voor opvang zorgen voor de kinderen van ouders die in de zorgsector werken of die een veiligheidsberoep uitoefenen. Voor de kinderen waarvoor het niet mogelijk is om een andere opvang te voorzien dan bij de grootouders, moet ook een oplossing gevonden worden op de school. Volgens Minister-President Jan Jambon betekent dit dat deze kinderen ook op school worden opgevangen.
De crèches blijven open.
De hogescholen en universiteiten worden aangeraden om onderwijs op afstand te geven. Ze worden dus niet gesloten, maar worden uitgenodigd om alternatieven te voorzien voor de traditionele lessen in klaslokalen of aula’s

 

Maatregelen op de werkvloer

Behalve de hierboven genoemde uitzonderingen is het de bedoeling dat het werk zoveel als mogelijk doorgaat. De regering raadt wel de volgende maatregelen zeer sterk aan:

  • De mogelijkheid bieden tot telewerk, zeker op een landschapsbureau.
  • Zoveel mogelijk vergaderen op afstand (teleconferentie, Skype, …).
  • Bijeenkomsten (zoals personeels- of bedrijfsfeesten) uitstellen.
  • Afstand houden op de werkvloer.
  • Flexibel zijn in het toestaan van verlof.
  • Ruime toepassing en eventuele uitbreiding van glijdende werktijden. Dit zal resulteren in minder werknemers die op hetzelfde moment op de werkvloer zijn, en in een meer gespreid gebruik van het openbaar vervoer.
  • Opleidingen in grote groepen uitstellen.

 

Maatregelen voor het openbaar vervoer

Het openbaar vervoer blijft normaal rijden. De regering vraagt wel om enkel noodzakelijke verplaatsingen te maken en die te spreiden in de tijd.

 

Steunmaatregelen voor ondernemers: zie hieronder

 

Deze maatregelen hebben natuurlijk een economische impact. De ministerraad besliste daarom eerder al om 10 maatregelen in te voeren om de impact te verzachten. Je vindt ze hier meteen onder opgesomd, maar verder op deze website staan ze verder uitgelegd. 

Lees hier de andere beslissingen van de regering

 

We hebben heel wat veelgestelde vragen van ondernemers voor u opgelijst.

Klik hier voor de Frequently Asked Questions

 

Klik hier voor een overzicht van de maatregelen in de andere Europese lidstaten.

Informatie dd. 29/07/2020

 

Informatie dd. 14/08/2021

13 maart 2020

Prijsverhogingen in de maneges en pensionstallen

NAVEMA stuurde op 29 januari 2019 onderstaand persbericht uit.
 

Prijsverhogingen in de maneges en pensionstallen

 
2018 was een uitzonderlijk slecht jaar voor de ganse landbouwsector.  Veel mensen hebben kunnen genieten van het uitzonderlijk warme weer van vorige zomer.  Het KMI bestempelde deze droogte dan ook als de meest intense sinds 1976.
 
Jammer genoeg lieten de gevolgen niet lang op zich wachten.  De opbrengst van granen en stro werd sterk beïnvloed, alsook de opbrengst van maïs: deze daalde namelijk met 35%.  De opbrengst van grasland bleef ook niet gespaard, ze daalde met 50% en is daarmee het meest getroffen door de droogte.
 
Welke impact voor de maneges en pensionstallen?
 
De impact voor maneges en pensionstallen is groot doordat het ruwvoeder dat verkrijgbaar is in het aantal balen met de helft verminderd is.  Vervolgens is er omwille van de afname van de graanproductie een daling van de stro-opbrengst.  Hierdoor krimpt de voorraad steeds meer in, met het gevolg dat men stro moet gaan zoeken in Zuid-Frankrijk, Italië of Spanje, … wat enorme transportkosten met zich meebrengt.
De granen zijn een integraal onderdeel van de voeding van paarden en pony's.  Doordat de prijs van deze granen steeds stijgt, stijgt de prijs van de samengestelde paardenvoeders mee.  In vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar is de kostprijs van tarwe maïs, haver, etc. met 15% gestegen.
 
Wat betekent dit voor eigenaars van paarden ?
 
In de afgelopen 15 jaar zijn de vaste kosten voor het voederen en onderhouden van paarden, evenals de personeelskosten echter exponentieel toegenomen. Veel manegehouders zijn daarom gedwongen om hun huurprijzen in 2019 te verhogen.  Ook een jaarlijkse indexatie zal door een aantal manegehouders doorgevoerd worden.
 
30 januari 2019

Bereid u voor op de Brexit met de Brexit Impact Scan

De Brexit is niet meer zo ver weg, en kan grote gevolgen hebben voor bedrijven in België. Hij kan ook uw bedrijf raken. Het is daarom zaak nu al maatregelen te treffen en in ieder geval de mogelijke impact van de Brexit voor uw onderneming te bepalen. De Brexit Impact Scan helpt u in kaart te brengen wat u nu al kunt voorbereiden en waar u stil bij moet staan.
11 oktober 2018

Sociale controles in 'groene sectoren'

Op vrijdag 21 september houden de inspectiediensten een zogenaamde flitscontrole houden in de “groene sectoren” (PC 132, 144 en 145).

De flitscontrole is een aangekondigde controle op de sociale wetgeving en de arbeidsreglementering.  Er worden dan zowel bedrijven met personeel als zelfstandigen zonder personeel gecontroleerd.

Door de controles op voorhand aan te kondigen, willen de inspectiediensten sociale fraude vermijden en hopen ze dat de bedrijven zich nog last-minute in regel stellen.

Wat wordt er allemaal gecontroleerd ?

20 september 2018

Tweedaagse studiereis NAVEMA op 8 en 9 oktober 2018

Graag nodigt NAVEMA u uit voor de tweedaagse studiereis van NAVEMA. Deze reis staat open voor alle leden, maar ook voor al uw personeelsleden, derden (veeartsen, ruiters, …).

Wanneer ?
Maandag 8 oktober 2018 (om 09.00u) en dinsdag 9 oktober 2018 (tot 18.00u). 

Waar ? 
We verzamelen om 09.00 u bij Tijlcars , Everdongenlaan 17, 2300 Turnhout. 

UITZONDERLIJKE PRIJS VOOR DEZE 10 ADRESSEN: 200,00 € excl. BTW per persoon (242,00 € incl. BTW)

Inbegrepen in deze prijs zijn: alle bezoeken, twee middagmalen, één avondmaal, hotelovernachting, ontbijt en alle vervoer per luxe-autocar (dranken bij avondmaal zijn niet inbegrepen).  et op de praktische voorbereidingen (onder meer voor hotelreservatie), willen wij u vragen u in te schrijven voor 22 september 2018.Het aantal plaatsen is beperkt !

Gelieve het inschrijvingsformulier terug te bezorgen via e-mail: navema@sectors.be.

 
13 september 2018

Wat betekent de nieuwe verordening GDPR voor u?

Op 25 mei 2018 traden er belangrijke nieuwigheden in de privacyregels in werking (de GDPR). Deze verordening heeft gevolgen voor alle Belgische (en Europese) ondernemingen.   Houdt u klantgegevens bij? Houdt u gegevens van uw leveranciers bij? Heeft u personeel en beschikt u dus over personeelsgegevens? Elke onderneming, zelfstandige of KMO, zal zich in regel moeten stellen met de nieuwe regels.

Als beroepsvereniging willen wij u helpen in dit proces. Daarom hebben we een on-line seminarie gemaakt om u te begeleiden om u in orde te stellen. Vooraleer u dat seminarie bekijkt, kan u best de checklist afdrukken. De checklist wordt stap per stap verder uitgelegd.
Lees meer ()

10 juni 2018

Nieuwe opzegtermijnen

Sinds 1 mei 2018.gelden nieuwe opzegtermijnen bij het ontslag van werknemers met maximum 6 maanden dienst. Deze nieuwe termijnen gelden  Aan de andere opzegtermijnen vanaf 6 maanden anciënniteit verandert dus niets. Tijdens de eerste zes maanden van de tewerkstelling zal u volgende opzegtermijnen moeten respecteren.
Lees meer ()

1 mei 2018

Ruiters gezocht voor folkoristische stoet in Halle

Voor de feesteditie van de tweejaarlijkse folkloristische stoet in Halle in het teken van Maria, zoeken de organisatoren nog een aantal ruiters.  De stoet vindt plaats op Pinksterzondag 20 mei 2018 om 15 u en staat in het teken van “Halle 750 jaar Mariastad”.   
De organisatoren zoeken hiervoor 17 ruiters met paard die perfect en met zekerheid kunnen rijden met een vlag. Liefst zouden ze hiervoor een groep aantrekken maar ook individuele ruiters mogen zich aanbieden . Deze 17 ruiters figureren als 1 groep.  Er is een budget voorzien waardoor deze mensen zeker kunnen vergoed worden voor hun aantreden.

Voor meer informatie:

Werkgroep Mariaprocessie Halle
Verantwoordelijke paarden, Michel De Baerdemaeker

debaermichel@telenet.be
0477 / 617 597
Fabriekstraat 57 -1500  Halle

 

23 maart 2018

Opleiding bewijs van vakbekwaamheid

Het bewijs van vakbekwaamheid is een aanvulling op het rijbewijs C en CE.  Het is vijf jaar geldig en kan worden verlengd indien de bestuurder kan aantonen dat hij bijscholing heeft gevolgd.
 
In principe is het bewijs verplicht voor elke vrachtwagenbestuurder. Uitzondering vormen onder meer de bestuurders van vrachtwagens die enkel gebruikt worden voor het vervoer van goederen die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van het beroep en waarvan de hoofdactiviteit geen vervoer betreft.
 
Een bewijs van vakbekwaamheid kan men verkrijgen door in een periode van 5 jaar 35 uur les te volgen of anders gezegd, 35 kredietpunten te verzamelen. Per gevolgde dag vorming kan men 7 punten verdienen. 
 
Op 29 januari 2018 organiseert NAVEMA een cursus om aan deze verplichting te kunnen voldoen. 
Meer info over het programma vindt u hier
 
22 januari 2018

Inspiratiemiddagen overname zaak

NAVEMA nodigt u uit op een inspiratiemiddag: overname zaak: ook al eens aan uw eigen werknemers of medewerkers gedacht? 
 
Op tijd een geschikte overnemer vinden: dat is dé uitdaging voor veel zelfstandigen, bedrijfsleiders en vrije beroepen die hun eindeloopbaan naderen. Weinig zelfstandige ondernemers denken aan overdracht van hun zaak aan de eigen medewerkers of werknemers. Nochtans biedt deze optie veel voordelen! U kan deze relevante informatie terugvinden op de nieuwe website www.werknemerwordtovernemer.be
 
Wenst u dit overdrachtsscenario te onderzoeken, dan bent u van harte welkom op één van de 2 regionale inspiratiesessies.  Deelname is gratis.
 
 
Inschrijven & info: mail uw keuzelocatie en contactgegevens naar seminars@integraalvzw.be of bel naar 02 21 22 221 - www.ondernemen50plus.com.  
 
 
30 oktober 2017

Informeer u over dé sleutelthema’s van uw eindeloopbaan!

In de maand november 2017 organiseert Integraal (Ondernemen 50+ werking) met de medewerking van NAVEMA op 4 plaatsen in Vlaanderen een 5-delige reeks over verschillende kantelmomenten van uw toekomst (zowel privé als zakelijk). De reeks is afgestemd op situaties én uitdagingen waarmee  ondernemers en vrije beroepen mee te maken krijgen, vandaag én morgen!
 
Voor nu? Bent u op de hoogte van de juridische, fiscale en financiële aspecten die komen kijken bij het overlaten, verkopen of stopzetten van uw zaak? Hoeveel is mijn zaak waard? Verkopen, erven, schenken: wat is de beste oplossing? Hoe kan u nog (bijkomende) waarde creëren. Welke fiscaal vriendelijke oplossingen kan en mag ik gebruiken? Met welke fiscale, juridische en financiële aspecten bij het aan- of verkopen van onroerend goed moet ik rekening houden?, … .
 
Voor later? Heeft u een goed zicht op uw financieel toekomstplan? Hoe kunt u uw pensioen- & successieplanning op tijd optimaliseren? Hoe kan ik mijn levensstandaard op peil houden?  Hoeveel pensioen zal ik kunnen genieten? Vanaf wanneer kan ik met (vervroegd) pensioen gaan? Kan ik nog verder werken en toch pensioen genieten? Is het regulariseren van mijn studiejaren wel interessant voor mij? Wat gaat u doen met uw vastgoed en uw privé-eigendom: (ver)kopen, (ver)huren?,   … .
 
 
Deelnameprijs:
360 euro voor leden. Bent u geen lid dan betaalt u 460 euro.
Een tweede deelnemer van hetzelfde bedrijf neemt deel aan de helft van de prijs.
 
Inschrijven/info
Schrijf vandaag nog in voor één van onze reeksen in uw buurt!
 
 
30 oktober 2017

Sociale flitscontroles in de "groene sectoren" op 14 september 2017

Op donderdag 14 september zullen de inspectiediensten een zogenaamde flitscontrole houden in de “groene sectoren” (PC 132, 144 en 145).De flitscontrole is een aangekondigde controle op de sociale wetgeving en de arbeidsreglementering.  Er worden dan zowel bedrijven met personeel als zelfstandigen zonder personeel gecontroleerd. Door de controles op voorhand aan te kondigen, willen de inspectiediensten sociale fraude vermijden en hopen ze dat de bedrijven zich nog last-minute in regel stellen.
Klik hier voor de checklist die gebruikt wordt tijdens de controle.

13 september 2017

NAVEMA organiseert zijn tweedaagse studiereis op 9 en 10 oktober 2017

Op Maandag 9 en dinsdag 10 oktober 2017 organiseert NAVEMA zijn  tweedaagse studiereis. Zoals elk jaar staan er prachtige en interessante bedrijven uit de paardensector op het programma.  Er wordt op maandag 9 oktober om 9u verzameld bij Dressuurstal Wim Verwimp in Wiekevorst.


De praktische informatie en het programma vindt u hier

Inschrijven is verplicht en kan via dit inschrijvingsformulier

6 september 2017

Verslag van de NAVEMA studiereis naar Wallonië op 30 mei 2017

Na de samenkomst bij manege Meerdaalhof bezochten we het domein van Grégory Watelet. Hij organiseert elk jaar verschillende wedstrijden op zijn domein.  Hij heeft dus de juiste infrastructuur om niet alleen paarden te houden maar ook om deze wedstrijden te kunnen organiseren.  Dhr. Watelet heeft zelf geholpen bij het bouwen van zijn manege.  Naast deze interessante infrastructuur konden we ook diverse soorten zand bekijken die als ondergrond dienen.  Dhr. Watelet is namelijk ook actief in de verkoop van zand voor maneges.  Deze zandsoorten, die met vezels verrijkt zijn zodat ze het water goed absorberen zijn speciaal op maat van de paardensport samengesteld.  Tenslotte toonde Grégory Watelet enkele plannen van een nieuw, groot gebouw waarin hij tijdens de winterperiode wedstrijden wil organiseren.
Lees meer>

25 augustus 2017

Zelfstandige helpers: een populair statuut maar waarop moet u letten?

Het statuut zelfstandige helper is zeer populair, al bestaan er heel wat misverstanden over wie zich als zelfstandige helper kan en mag aansluiten. Wat houdt dit statuut precies in en waarop moet u letten ?

Wie kan helper zijn ?

Een helper is iemand die geen eigen zaak heeft, maar wel verzekeringsplichtig is in het zelfstandigenstatuut. U bent een zelfstandig helper als u :

  • een zelfstandige helpt of vervangt
  • niet verbonden bent door een arbeidsovereenkomst

Hou er rekening mee dat een zelfstandig helper geen statuut op zich is. U kan helper zijn in hoofdberoep, in bijberoep of onder artikel 37.
Lees meer >

6 juni 2017

Vervoer van paarden tussen België, Nederland, Luxemburg en Frankrijk

België, Nederland, het Groothertogdom Luxemburg en Frankrijk hebben op 15 mei een memorandum van overeenstemming ondertekend om het verkeer van paardachtigen tussen deze landen te vergemakkelijken. 

Vanaf 1 juni 2017 moeten paardachtigen die worden verplaatst tussen België, Nederland, het Groothertogdom Luxemburg en Frankrijk voor bepaalde types van verkeer niet meer worden geïnspecteerd door een officiële dierenarts voor hun vertrek en ze moeten niet meer vergezeld gaan van een gezondheidsattest/een gezondheidscertificaat tijdens hun verplaatsing.

Het FAVV heeft dit initiatief genomen dat tot een goed einde gebracht kon worden dankzij de bevredigende en vergelijkbare gezondheidssituatie tussen deze vier landen.  Het gaat om een administratieve vereenvoudiging en een vermindering van de kosten voor paardenhouders waarover het FAVV zich verheugt, aangezien er geen specifiek gezondheidsrisico is. Dit blijft natuurlijk de prioriteit van het Agentschap.

Lees meer>

30 mei 2017

Studiereis NAVEMA op 29 mei 2017

De professionele studiereis van NAVEMA vindt plaats op 29 mei 2017.  Wij zullen U binnenloodsen achter de schermen bij een aantal interessante bedrijven. Samenkomst om 8u30 bij Manege Meerdaalhof, Meerdaalweg 2, 3050 Oud-Heverlee.  Op het programma staan o.a. volgende interessante bedrijven

  • Bezoek aan La Sandry in Courrière (www.lasandry.com)
  • Bezoek aan de Provinciale School voor het Fokken en het Paardrijden te Gesves (www.equitationgesves.be)
  • Bezoek aan Château d'Arville in Gesves, de organisator van het Concours Complet International d’Arville (www.arville.be
  • Bezoek en degustatie bij de mosterdfabriek Bister-L'Impériale in Hachêne-Ciney (www.bister.com)
  • Bezoek aan Aquila Farm van Grégoire de Mévius

Klik hier voor het volledige programma
Klik hier voor het inschrijvingsformulier

 

16 mei 2017

NAVEMA organiseert i.s.m. het Nationaal Agrarisch Centrum (NAC) opleidingen met aansluitend examen voor vervoer van dieren

NAVEMA organiseert in samenwerking met het Nationaal Agrarisch Centrum (NAC) opleidingen met aansluitend examen voor vervoer van dieren. Dit resulteert in het getuigschrift vakbekwaamheid voor het vervoer van dieren.  
Deze sessies gaan door op volgende data:
  • Woensdag 17 mei 2017 in Geel:   8u30 tot 13u + examen om 14u tot 15u
  • Woensdag 7 juni 2017 in Zwevezele (les) en Torhout (examen):  8u30 tot 13u + examen om 14u tot 15u
  • Woensdag 6 september 2017 in Zwevezele (les) en Torhout (examen) 
  • 8u30 tot 13u + examen om 14u tot 15u
  • Woensdag 20 september 2017 in Geel
  • 8u30 tot 13u + examen om 14u tot 15u
15 mei 2017

Manege- en pensionstalhouders in Vlaanderen - Economisch en maatschappelijk belang van het beroep

Paarden zijn populairder en - mede dankzij de vele maneges en pensionstallen - ook toegankelijker dan ooit.   Maneges en pensionstallen vormen één van de belangrijkste subsectoren van de Vlaamse paardenhouderij. Niet alleen op economisch vlak maar ook sociaal gezien, leveren ze een grote bijdrage aan de Vlaamse maatschappij. Dat blijkt uit verschillende onderzoeken die de voorbije jaren door het Vlaams Paardenloket, studiebureaus en universiteiten werden uitgevoerd.
Dit dossier zet de belangrijkste aspecten van de economische en sociale meerwaarde van beide beroepen op een rijtje. Hiernaast worden ook nog andere interessante onderzoeksresultaten met betrekking tot manege- en pensionstalhouders besproken. 
 
31 maart 2017

Plan voor eerlijke concurrentie in groene sectoren ondertekend

De landbouworganisaties hebben op 16 februari 2017 samen met federale ministers Kris Peeters en Willy Borsus, staatssecretaris Philippe De Backer, de betrokken overheidsdiensten en de vakbonden een ‘plan voor eerlijke concurrentie in de groene sectoren’ ondertekend.  Bedoeling van dit plan is om meer rechtszekerheid te creëren op vlak van sociale en arbeidswetgeving zodat sociale fraude voorkomen wordt.

De land- en tuinbouw, loonwerk en de tuinaanleg, de zogenaamde groene sectoren, zijn belangrijk voor de Belgische economie want ze stellen maar liefst 19.800 mensen te werk.  Het zijn ook arbeidsintensieve sectoren die het economisch niet makkelijk hebben en die vaak een beroep doet op buitenlandse arbeidskrachten.  Bovendien zijn ze afhankelijk van heel wat externe factoren, zoals het weer.  De strikte regels die vandaag gelden op vlak van sociale wetgeving en arbeidswetgeving laten de sectoren echter te weinig flexibiliteit.

Daarom startte een rondetafelconferentie over fraudepreventie voor de groene sectoren.  Alle sociale partners, de federale overheidsdiensten Werk en Sociale Zaken, alle sociale inspectiediensten en de betrokken ministers waren daarbij aanwezig.  Dat leidde tot een ‘plan voor eerlijke concurrentie in de groene sectoren’ met daarin een vereenvoudiging en verduidelijking van bestaande regels gecombineerd met het inzetten op sensibilisering en gerichte controles. Concreet bevat het plan 15 nationale en vier internationale actiepunten.

NAVEMA is steeds begaan met de eerlijke concurrentie.  Daarom zullen we u verder informeren over de actiepunten en ook over de sociale flitscontroles.

Klik hier voor het plan voor eerlijke concurrentie.

29 maart 2017

Studienamiddag aansprakelijkheid en verzekeringen in de paardensector

op maandag 27 maart 2017 om 15 u organiseert NAVEMA in Manege De Verbrande Brug, Grimbergsesteenweg 323, 1780  EPPEGEM een studienamiddag (voor leden en niet-leden).  Het thema aansprakelijkheid en verzekeringen in de paardensector. Op het programma staan: 
 
  1. Aansprakelijkheid in de paardensector:toelichting door Jan De Boitselier, Manager Beleid en Adviezen bij Paardenpunt Vlaanderen;
  2. Verzekeringen: wat heb je nodig in de paardensector? Toelichting door Lindsay Verheye en Katie Herrebout van Huysman Verzekeringen;
  3. Varia.
 Prijs: - gratis voor leden 
Niet leden: 25 euro
 
22 maart 2017

NAVEMA biedt modellen en contracten aan voor zijn leden

22 maart 2017

Discussie over de BTW-tarieven in de paardensector

Er is heel wat discussie over de BTW-tarieven in de paardensector.  Meer informatie daarover kan u in deze tekst van Paardenpunt Vlaanderen vinden

De verkoop van paarden is in België in sommige gevallen onderworpen aan het verlaagde tarief van 6 %, maar meestal dient het normale tarief van 21 % toegepast te worden.

Indien de verkoop tussen particulieren gebeurt, kan er geen BTW aangerekend worden, aangezien particulieren niet BTW-plichtig zijn.  De handeling van verkopen is uiteraard wel een BTW-plichtige activiteit.   Het verlaagd tarief van 6 % is enkel van toepassing op paarden van de rassen die gewoonlijk als trekpaard, zwaar- of halfzwaar, worden gebruikt, evenals op paarden verkocht, intracommunautair verworven of ingevoerd om te worden geslacht en dit zonder onderscheid van ras.

Meer informatie vindt u hier:

22 maart 2017

NAVEMA: Aanvraag lidmaatschap 2017

Primaire tabs

De beroepsvereniging NAVEMA richt zich in de eerste plaats tot alle manegehouders op het Belgische grondgebied. Daarnaast richt de vereniging zich tevens tot dekstations, melkerijen, pensions en stallen, pony-clubs, springstallen en dressuurstallen, stoeterijen, beroepsruiters, trainers, africhters en lesgevers. Ook andere beroepen die verwant zijn met de paardensector kunnen lid worden van NAVEMA (hoefsmeden,…).

Lidgeld
De lidmaatschapsbijdrage bedraagt 135,00 € per jaar (excl. 21 % BTW).U kan lid worden van NAVEMA door de bijdrage van 135,00€ + BTW te storten op rekening nummer 426-3137401-11 van NaVeMa. U ontvangt dan automatisch uw genummerde lidkaart eneen bewijs van betaling. De bijdrage is bovendien 100 % fiscaal aftrekbaar.
Bekijk hier de folder met de ledenvoordelen en de voorstelling van NAVEMA. 

 

22 maart 2017

NAVEMA-leden kunnen via onderstaande tools aannemers controleren op sociale en fiscale inhoudingsplicht.

Voor wie?

De verplichte inhouding voor sociale of fiscale schulden geldt voor:

-      de opdrachtgever (belangrijk: de natuurlijke persoon die louter voor privédoeleinden handelt, wordt hier niet bedoeld)

-      de aannemer (hij die werken gaat uitvoeren of laat uitvoeren voor een opdrachtgever)

-      de onderaannemer (hij die werken geheel of gedeeltelijk gaat uitvoeren in opdracht van een aannemer) 

Klik hier om uw opdrachtgever of (onder)aannemer na te kijken ().

22 maart 2017

Navema-reis op 10 en 11 oktober 2016 in Oost- en West-Vlaanderen

Jaarlijks organiseert NAVEMA een tweedaagse studiereis. We bezoeken daarbij interessante bedrijven voor de paardensector en bedrijven die een uithangbord zijn voor de paardensport in onze regio. Deze reis staat open voor alle leden, maar ook voor al uw personeelsleden, derden (veeartsen, ruiters, …).
Bekijk hier het programma voor de reis van 2016

6 september 2016

Studienamiddag over identificatie van paarden en veulens

NAVEMA organiseert in het najaar 2016 een studienamiddag over de identificatie van paarden  in Manege Meerdaalhof CVBA, Meerdaalweg 2, 3050 Oud-Heverlee.  Op de agenda staat onder andere de HorseID: toelichting en gedachtewisseling over de online procedure voor het identificeren van een veulen of een paard (www.horseid.be).   Indien u specifieke vragen heeft of problemen ondervindt bij de online-aangifte van uw paarden, kan u deze ook voorleggen op de studienamiddag of vooraf overmaken aan het secretariaat.  
Deelname is gratis voor leden, niet-leden betalen 25€.  Inschrijven is verplicht en kan via dit formulier.  U kan dit als bijlage mailen naar info@navema.be of per post sturen naar Gasthuisstraat 31 B2 , 1000 Brussel. 
 
23 mei 2016

Studiereis NAVEMA op 30 mei 2016

Graag nodigt NAVEMA zijn leden uit op de jaarlijkse professionele studiereis en eendagsreis.  Wij zullen U binnenloodsen achter de schermen bij een aantal interessante bedrijven.  We komen samen op maandag 30 mei 2016, om 9.00 u bij Manege Meerdaalhof, Meerdaalweg 2, 3050 Oud-Heverlee.  Daarna bezoeken we de mooie en doordacht vernieuwde manège La Petite Bilande in Waver en ontmoeten we de internationale springruiter Nelson Pessoa in zijn domein te Lasne. We kijken achter de schermen bij de gekende Stoeterij Mivaro en gaan langs bij het opleidingscentrum van Tal Milstein.   

Klik hier voor het volledige programma
Klik hier voor het inschrijvingsformulier

 

9 mei 2016

Ledenvoordeel: openstaande facturen innen via Intrum

Wist u dat er in België ruim 9 miljard euro aan openstaande facturen in rook opgaan. Gemiddeld verloor elk Belgische bedrijf op die manier een bedrag gelijk aan 3,1% van de totale omzet. U hebt openstaande facturen. Uw herinneringen blijven onbeantwoord?  NAVEMA en incassobureau Intrum hebben de handen in elkaar geslagen om de NAVEMA-leden zo goed als mogelijk te ondersteunen via de NAVEMA-incassoservice.

Als herinneringen en aanmaningen niets meer uithalen, dan is het tijd voor een gespecialiseerde aanpak. NAVEMA en het incassokantoor Intrum werkten hiervoor een bijzonder gunstige regeling uit exclusief en gratis voor NAVEMA-leden. 

Klik hier om u te registreren op de NAVEMA-incassoservice

11 maart 2016

Exclusief ledenvoordeel voor alle NAVEMA-leden

Dankzij de overeenkomst tussen NAVEMA en Q8 kunnen alle NAVEMA-leden genieten van een hoge korting met de Q8 Liberty card op brandstof wanneer u de Q8 Liberty card (de zakelijke tankkaart) aanvraagt. Bovendien past Q8 de laagste prijsgarantie toe, d.w.z. indien de pompprijs lager is dan de officiële brandstofprijs min de korting, zal automatisch de voordeligste prijs gefactureerd worden.

Geniet van een uitzonderlijke korting van 11,50€ ct./L (incl. BTW) op elke tankbeurt in alle Q8 tankstations in België en  vraag vandaag nog een vrijblijvende offerte via het NAVEMA-secretariaat.

Alle voordelen van de Q8 Liberty tankkaart op een rij:

  • U tankt zonder cash te betalen
  • U tankt overal dankzij het uitgebreid netwerk van meer dan 400 tankstations
  • U betaalt geen administratie- of inschrijvingskosten en U betaalt enkel wat u verbruikt
  • Als de pompprijs lager is dan de officiële brandstofprijs min de korting, dan betaalt u de prijs aan de pomp
  • U kan gebruik maken van de gratis webapplicatie ‘Q8 Liberty Web om uw verbruik te controleren
  • U ontvangt tweemaandelijks een elektronische factuur
  • U kan de Q8 stations makkelijk vinden dankzij de Q8 app. U kan de app downloaden via app.Q8.be

 

14 januari 2016

Nieuwe regeling Geregistreerd Kassasysteem

In oktober 2015 maakte de Raad van State bezwaar bij zowel de wettelijke procedure als het gelijkheidsbeginsel.  Op 22 december 2015 werd een akkoord bereikt over de nieuwe regeling.

Waar gaat het over?

Er is een wettelijk basis (KB nr. 1 van 29 december 1992) die zegt dat “de exploitant van een inrichting waar regelmatig maaltijden worden verbruikt alsmede de traiteur die regelmatig cateringdiensten verricht …” vanaf 01/01/2016 een GKS moeten invoeren.
In januari 2014 werd de 10% regel ingevoerd als verduidelijking. Als de omzet uit maaltijden meer dan 10% van de totale omzet bedroeg, moest er een GKS voorzien worden.   De Raad van State vernietigde die 10%-regel.

Hoe werkt de nieuwe regeling?

  • Er komt opnieuw een verduidelijking van de term ‘regelmatig’: Niet via een circulaire, maar in de wetgeving zal verduidelijkt worden dat horecazaken met een jaaromzet uit maaltijden die minder dan 25.000 euro bedraagt, vrijgesteld worden van het gebruik van een GKS.
  • Belastingplichtigen die beroep doen op onderaannemers om maaltijden te verstrekken worden vrijgesteld.  (bvb. voetbalclubs of organisatoren van seminaries die met een cateringdienst werken).  De cateringdiensten zelf dienen zoals voorzien wel een GKS te voeren.
  • Hotels en bedrijfsrestaurants  zijn eveneens vrijgesteld.

Wat betekent de beslissing praktisch?

  • Voor de horecazaken die volgens de oude regeling reeds onderworpen waren aan de GKS verandert er niets qua verplichtingen of timing : ze dienen zich, zoals voorzien, per 1 januari 2016 in regel te stellen.
  • Zaken die louter dankzij de nieuwe regeling onder de GKS zouden vallen, dienen zich te registreren voor 01/04/2016.  De aankoop van hun GKS-systeem dient te gebeuren voor 01/07/2016 en de kassa dient uiterlijk op 01/01/2017 operationeel te zijn. In 2017 moet het systeem van de GKS dus volledig operationeel zijn, over alle beoogde horecazaken.
  • Voor de controles die betrekking hebben op de periodes voorafgaand aan 1/1/2016, zullen de gegevens van de geregistreerde kassa noch gebruikt worden in het kader van systematische controles, noch in het kader van individuele controles als exclusief bewijselement: voor de individuele controles van het verleden zijn dus andere ernstige aanwijzingen van grote fraude vereist.   De gegevens in de blackbox zijn tevens consulteerbaar voor de belastingplichtige, zodat de overeenstemming met de boekhoudkundige data kan worden geverifieerd.  Deze bepalingen worden eveneens opgenomen in het fiscaal- en sociaal Charter met de sector.  De horeca-ondernemingen die vrijwillig een GKS in gebruik nemen zullen trouwens ook onder de bepalingen van dit Charter vallen.  De minister van Financiën zal onderzoeken of ze eveneens kunnen opgenomen worden in een circulaire.
  • Voor zaken die wel gevat werden door de 10%-regel en die reeds investeerden in een GKS, maar door de nieuwe regeling niet meer gevat worden via het plafond van 25.000 euro zal een compensatieregeling onderzocht worden.
4 januari 2016

Ledenvoordeel: korting op toegang AGRIBEX 2015

Agribex, de Internationale Beurs voor Akkerbouw, Veeteelt, Tuin en Groene Zones is in de loop der jaren uitgegroeid tot een uniek evenement waar landbouwers, loonwerkers, vertegenwoordigers van de toeleverende industrie, overheden, onderzoekers en groot publiek elkaar ontmoeten.
De volgende editie van Agribex gaat door van dinsdag 8 tot en met zondag 13 december 2015 in de Heizelpaleizen in Brussel.  Dinsdag 8 december is de professionele dag. Er gelden die dag andere inkomtarieven.  De beurs is elke dag geopend van 10u tot 18u.
NAVEMA heeft onderhandeld met Agribex en wij zijn verheugd om volgende ledenvoordelen aan te bieden:
 
Kaarten voor de Professionele dag:
Wij kunnen deze kaarten aanbieden aan 26,50 € (25,00 € excl. BTW) per kaart.  De normale prijs bedraagt 35,00 € excl. BTW.
 
Abonnement drie dagen: 
Diverse leden hadden ook al gemeld dat zij meerdere dagen naar de beurs gaan.  Daarom kunnen wij ook abonnementen voor drie dagen aanbieden.  Hiermee kan u ook binnen tijdens professionele dag.
Wij kunnen deze kaarten aanbieden aan 37,10 € (35,00 € excl. BTW) per abonnement.  De normale prijs bedraagt 45,00 € excl. BTW.
 
Geniet NU van dit ledenvoordeel !
Klik hier voor het bestelformulier, fax of mail het ingevuld terug en betaal vóór 25 november 2015 het bedrag op rekening van NAVEMA.
 
23 november 2015

Jaarlijkse groepsreis NAVEMA op 12 en 13 oktober

Jaarlijks organiseert NAVEMA een studiereis. Dit jaar zal die plaatsvinden van maandag 12 oktober tot dinsdag 13 oktober 2015.  Op 12 oktober starten we om 9u op manege Pronkenberg in Kontich.

Programma:  Klik hier voor de uitnodiging en het programma.    Deze tweedaagse studiereis van NAVEMA staat open  voor alle leden, maar ook voor al uw personeelsleden, derden (veeartsen, ruiters, …).      
UITZONDERLIJKE LEDENPRIJS :    199,65 € incl BTW per persoon (165,00 € excl. BTW) . Prijs voor niet-leden: 242,00 € incl BTW per persoon (200,00 € excl. BTW).    Inbegrepen in deze prijs zijn: alle bezoeken, twee middagmalen, één avondmaal, hotelovernachting, ontbijt en alle vervoer per luxe-autocar (dranken niet inbegrepen).  
Inschrijving is verplicht !  Het aantal plaatsen is beperkt !   Gelet op de praktische modaliteiten (onder meer voor hotelreservatie), willen wij U vragen u in te schrijven voór  01 oktober 2015.    Klik hier voor het inschrijvingsformulier, dat u ingevuld kan mailen naar: navema@sectors.be.

9 oktober 2015

Karel Cox nieuwe Belgisch kampioen in het jumping bij de senioren

In Lanaken won Karel Cox zijn eerste Belgische titel bij de senioren en werden de internationals Pieter Devos en Niels Bruynseels tweede en derde. Nicola Philippaerts werd negende. NAVEMA wenst Karel Cox proficiat en kijkt uit naar het bezoek aan zijn bedrijf en aan dat van de familie Philippaerts tijdens de tweedaagse studiereis op 12 en 13 oktober 2015.

20 september 2015

Opendeurdagen bij Foets in Paal-Beringen

De firma Foets (actief in verkoop, verhuur en onderhoud van heftrucks, verreikers, hoogwerkers, schaarliften, stroomgroepen, graafmachines, knikladers, dumpers, wielladers,...)   organiseert opendeurdagen op 19 en 20 september 2015, bij de inhuldiging van een nieuwe tweede vestiging in Paal-Beringen.De firma nodigt de NAVEMA-leden ook graag uit.
Klik hier voor de uitnodiging.

7 september 2015

Fytolicentie aanvragen op basis van ervaring: deadline verloopt op 31 augustus

De Europese richtlijn voor duurzaam gebruik van gewasbeschermingsmiddelen vereist dat alle professionele gebruikers, distributeurs en voorlichters van gewasbeschermingsmiddelen moeten in het bezit zijn van een fytolicentie. Er is een overgangsperiode van twee jaar, die afloopt op 31 augustus 2015.

Welke types fytolicentie zijn er?

  • NP: Distributie/Voorlichting producten voor niet-professioneel gebruik
  • P1: Assistent professioneel gebruik
  • P2: Professioneel gebruik
  • P2s: Specifiek professioneel gebruik
  • P3: Distributie/Voorlichting producten voor professioneel gebruik.

Een P3 mag ook alle handelingen uitvoeren van een P2 of NP. Een P2 mag ook alle handelingen uitvoeren van een P1.

Klik hier voor de website van de fytolicentie en voor de on-line aanvraag.

3 augustus 2015

Jobstudenten op uw bedrijf: wat mag en wat niet?

Traditioneel zijn er in de zomermaanden meer jobstudenten aan het werk.  Graag geven we wat meer toelichting in de reglementering hierover.
Welke jongeren vallen onder het toepassingsgebied? Wat staat er verder in het KB jongeren? Welk soort werk is verboden voor jongeren en jobstudenten? 
15 juli 2015

Zorg voor paard en landschap

Op 26 juni 2015 organiseert de Provincie Oost-Vlaanderen een infomoment voor de paardensector.  Naast een schets van de paardensector wordt dieper ingegaan op landschapsintegratie en de zorg voor paard en landschap.

Klik hier voor de uitnodiging.

Inschrijven kan bij de Provincie Oost-Vlaanderen voor 24 juni 2015 via landbouw@oost-vlaanderen.be of telefonisch op 09/267 86 68.
 

18 juni 2015

Het geregistreerd kassasysteem voor manege-uitbaters: verplicht of niet?

Het geregistreerd kassasysteem (GKS) in de horeca is van belang voor ondernemers die hotel-, restaurant- of cateringdiensten aanbieden. Vele manege-uitbaters bieden dranken of snacks aan.  Niet iedereen moet de witte kassa gebruiken.
Wanneer is de witte kassa verplicht: hiervoor gebruikt men de10%-regel
Wanneer de ontvangsten uit het verschaffen van maaltijden die ter plaatse te worden verbruikt (exclusief btw), met uitsluiting van de daarbij horende dranken, 10% of meer bedragen van de totale omzet (exclusief btw) gerealiseerd door horeca activiteiten, is de uitbater verplicht om een geregistreerd kassasysteem te gebruiken.
In deze presentatie leert u meer over de vraag of u dit nodig heeft en hoe de geregistreerde kassa werkt. 
 
16 juni 2015

Minister Schauvliege legt nieuwe paardenbeleid uit en reikt het kwaliteitslabel 'Equilabel' uit aan 17 ondernemers

EQUILABEL BELOONT KWALITEITSVOLLE BEDRIJVEN EN HELPT KLANTEN OM EEN GOEDE KEUZE TE MAKEN
 
Op vrijdag 24 april 2015 overhandigde minister Joke Schauvliege de eerste Equilabels aan Vlaamse maneges en pensionstallen. Het Equilabel, een initiatief van het Vlaams Paardenloket, werd tot nu toe door 17 bedrijven behaald.  Manege Meerdalhof van NAVEMA-voorzitter Marc Steeno en Manege Verbrande Brug van NAVEMA-ondervoorzitter André Janssens werden gelauwerd.    Minister Schauvliege maakte tevens van de gelegenheid gebruik om haar toekomstplannen voor de Vlaamse paardenhouderij toe te lichten. 
 
Nieuwe beleidsaccenten inzake paardenhouderij
Minister Joke Schauvliege maakte van de gelegenheid gebruik om haar toekomstplannen voor de Vlaamse paardensector uit te leggen.  Het Vlaams Actieplan voor de Paardenhouderij zal geactualiseerd worden. “In dat kader wil ik graag van de sector horen welke knelpunten of opportuniteiten er nog zijn die we met het actieplan verder kunnen aanpakken”, vertelt minister Schauvliege.  Er is volgens haar ook een duidelijke nood aan meer actuele cijfers over het economisch belang van de totale sector: “Uit recente exportcijfers blijkt bijvoorbeeld dat de Vlaamse paardenexport op vijf jaar tijd verdrievoudigde. Deze fenomenale toename heeft ongetwijfeld te maken met de goede faam van onze Vlaamse paarden die regelmatig uitstekende prestaties neerzetten op internationale wedstrijden”. 
 
De paardensector zal ook betrokken worden bij een aantal beleidsinitiatieven. Zo zal de mening van de sector gehoord worden bij de evaluatie van de pachtwet. “Ook in het kader van de omgevingsvergunning die de milieuvergunning en de stedenbouwkundige vergunning verenigt, zullen we samen zoeken naar oplossingen om de  professionele paardenhouderij zekerheid te bieden. We gaan op een constructieve manier in debat over de plaats van de toenemende recreatieve- en hobbypaardenhouderij”, gaat Schauvliege verder. Verder zullen ruiter- en menroutes uitgebouwd worden met ondersteuning door ANB en VLM. Tenslotte draagt Schauvliege ook de trekpaarden in haar hart. Zij ziet deze dieren graag aan het werk in het natuurbeheer en al grazend in natuurgebied. 
 
Paarden winnen aan  populariteit
Hoewel Vlaanderen al eeuwenlang een echte paardenstreek is, blijken deze dieren de laatste jaren heel wat nieuwe harten te veroveren. Steeds meer kinderen en volwassenen leren paardrijden en sluiten zich aan bij hippische verenigingen. Paardenhobby’s zijn dan ook erg toegankelijk geworden: “Om paard te rijden, te mennen of andere hippische activiteiten uit te oefenen, moet je al lang geen eigen paard of pony meer aankopen,” vertelt Frank Gasthuys, voorzitter van het Vlaams Paardenloket. “Je kan best eerst bij een goede manege aankloppen. Goed werkende maneges hebben rustige, betrouwbare paarden ter beschikking en werken met opgeleide lesgevers waarvan je heel veel kan leren. Wil je na een tijdje toch een eigen paard, maar heb je niet de nodige ervaring of ruimte om het zelf te verzorgen, ga dan op zoek naar een goede pensionstal. Daar zal het op en top verzorgd worden.” 
 
Equilabel
Dankzij de populariteit van de paardensport, telt Vlaanderen momenteel meer dan 450 maneges en pensionstallen. Velen onder hen combineren beide activiteiten. Keuze genoeg dus… Uiteraard is het vaak een hele uitdaging om de meest geschikte partij te kiezen. Kwalitatieve bedrijven hebben het daarenboven ook niet altijd even gemakkelijk om zich te onderscheiden. Daarom lanceerde het Vlaams Paardenloket enkele maanden geleden het Equilabel, een kwaliteitslabel voor maneges en pensionstallen. 
Alle maneges en pensionstallen in Vlaanderen kunnen zich via www.vlaamspaardenloket.be inschrijven voor een evaluatie. Zij krijgen dan bezoek van twee opgeleide evaluatoren die het bedrijf beoordelen op meer dan 140 criteria. Geslaagde bedrijven ontvangen het Equilabel voor een periode van 3 jaar, verschijnen op de website en krijgen een aantal publicitaire voordelen. 
 
Eerste gelabelde bedrijven
Op 24 april 2015 werden de eerste gelabelde bedrijven aan het publiek voorgesteld. 17 maneges en pensionstallen die meteen na de lancering op de kar sprongen, ontvingen hun label uit handen van Vlaams minister van Omgeving, Natuur en Landbouw, Joke Schauvliege. Zij ziet het label als een belangrijke meerwaarde: “De vraag naar recreatie wordt steeds groter in Vlaanderen. Daar speelt de groeiende en steeds toegankelijker wordende paardensector al zeer goed op in”, meent Schauvliege. “Ik vind het dan ook een goed idee om hier een kwaliteitslabel, een soort Michelinster voor maneges en pensionstallen, aan te koppelen.”
De voorstelling vond plaats op Hof Ter Couter, één van de vier Oost-Vlaamse gelabelde bedrijven. De provincie Antwerpen doet het voorlopig, met acht gelabelde maneges en pensionstallen, veruit het best. West-Vlaanderen telt er momenteel drie en in Vlaams-Brabant beschikken twee bedrijven over een Equilabel. Limburg hinkt, voorlopig zonder labels, helemaal achterop. “Hierbij richten we dan ook een warme oproep tot de bedrijven in Limburg,” klinkt het bij het Vlaams Paardenloket. 
 
Naast de 17 gelabelde bedrijven staan er nog een 20-tal maneges en pensionstallen op de planning. Alle bedrijven met een Equilabel komen uitgebreid aan bod op www.vlaamspaardenloket.be/equilabel. Er kan doorheen het aanbod gezocht worden op provincie, type en naam. Het Vlaams Paardenloket hoopt tegen het einde van 2015 een 50-tal gelabelde bedrijven online te hebben staan.  
 
Bron: VLAAMS PAARDENLOKET
 
29 april 2015

Invoering witte kassa voor uw horeca-activiteiten: registreer u voor 28 februari 2015 en vermijd extra controles van de fiscus

De invoering van de witte kassa komt dichterbij. Biedt u in uw manege ook eten aan en haalt u meer dan 10% van de horeca-omzet uit bereide maaltijden om bij u er plaatse te consumeren? Dan moet u zich uiterlijk 28 februari 2015 registreren bij de FOD Financiën. Zij wijzen u vervolgens een startdatum voor de witte kassa toe. Zo vermijdt u extra controles van de fiscus.  Let op: de 10 % wordt enkel berekend op uw horeca-omzet, niet om de omzet die u via uw normale activiteiten van de manege boekt.
 
Het is een voorwaarde dat al uw gegevens correct in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) staan:
Zijn al uw vestigingen correct opgenomen in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO)?
Bent u in de KBO gekend als bestuurder of vertegenwoordiger van uw vennootschap?
 
Kijk de gegevens van uw onderneming zeker op voorhand na op de KBO Public Search. Indien er zaken niet kloppen, neem dan contact op met een ondernemingsloket. Zij kijken uw situatie na, en doen waar nodig de aanpassingen.
 
24 februari 2015

Rhinopneumonie: Een vaste medebewoner van paarden

Het Vlaams Paardenloket vestigt de aandacht op een aantal meldingen van "rhino-achtige" gevallen. Deze worden onderzocht. Eén geval van abortus werd bevestigd als rhino. Voor het overige is er nog geen zekerheid dat het effectief om rhino zou gaan. Het Vlaams Paardenloket volgt dit op en zorgt voor verdere info indien aangewezen. Er is zeker geen reden tot paniek, en reden tot paniek is er ook niet wanneer het effectief om rhino zou gaan. Wel adviseren ze eigenaars om waakzaam te blijven, zeker indien koorts- en/of griepsymptomen zouden vastgesteld worden na contact met andere paarden in de laatste weken. Het paardenloket adviseert ook om de vaccinatiestatus van uw paarden te controleren en eventueel up-to-date te brengen. 
 
Wanneer er zich een aantal uitbraken van Rhinopneumonie voordoen, heerst er vaak ongerustheid onder paardenhouders. De situatie is natuurlijk uitermate ernstig voor door rhino getroffen bedrijven, maar het is heel belangrijk om het geheel in het juiste perspectief te blijven bekijken.
Rhinopneumonie is sterk verspreid onder onze paarden en voorzichtige schattingen geven aan dat 60% of meer van onze paarden drager zijn van het virus. Dit wil zeggen dat het vrijwel onmogelijk is om een bedrijf te vinden zonder dragers van rhinopneumonie. Dit betekent ook dat we er op een verstandige manier mee moeten omgaan.
Onze paarden worden er meestal op jonge leeftijd mee besmet via de oudere dieren op het bedrijf. Hierna kunnen ze het virus op hun beurt aan andere paarden doorgeven. Daarnaast kunnen ze zelf op latere leeftijd opnieuw besmet worden: De aanwezigheid van het virus in het lichaam beschermt hen onvoldoende tegen een nieuwe  infectie. Gelukkig verloopt het merendeel van deze infecties zonder erge ziekteverschijnselen en blijft het beperkt tot milde griepachtige symptomen (koorts en neusvloei gedurende enkele dagen). Er zijn echter een paar uitzonderingen. Drachtige merries lopen het risico om te gaan aborteren na een infectie en  in minder frequente mate kunnen paarden de gevreesde verlammingsverschijnselen gaan vertonen. 
 
Belangrijkste aandachtspunten
Zieke dieren kunnen grote hoeveelheden virus verspreiden. De overdracht gebeurt door nauw en direct contact met andere dieren. Daarom worden bedrijven met zieke dieren gedurende minstens een drietal weken geblokkeerd om contact met andere paarden te vermijden. Bedrijven in de buurt lopen weinig risico, zolang er geen nauw contact met het aangetaste bedrijf is of recent geweest is. 
Daarom is het heel belangrijk dat een bedrijf waar er ziekte optreedt, zijn verantwoordelijkheid opneemt, de situatie meedeelt aan andere paardeneigenaars en tijdelijk alle contact met andere bedrijven stopzet. 
Deze maatregel is van het allergrootste belang en leek in het verleden verdere verspreiding te beperken. Een algemeen transportverbod is een zeer ingrijpende, en niet aangewezen, maatregel en wordt in andere landen niet toegepast, precies omdat vooral direct contact met de aangetaste dieren de belangrijkste bron van verspreiding is.
Jaarlijks zijn er uitbraken van rhinopneumonie. Het is echter mogelijk om het aantal en de uitgebreidheid van die uitbraken te verminderen door vaccinatie. Door de paarden regelmatig te vaccineren, behouden ze een vrij goede weerstand tegen het virus. Daardoor zullen ze enerzijds minder andere paarden besmetten en zijn ze zelf beter beschermd tegen infectie uitgaande van andere paarden. De sleutelwoorden hierbij zijn “regelmatig vaccineren”. Als we enkel gaan vaccineren als er een uitbraak is, zijn we te laat. 
Als iedereen zijn paarden regelmatig vaccineert, zullen er beduidend minder problemen met rhinopneumonie zijn. Een consequent vaccinatiebeleid kunnen we als een vorm van burgerplicht onder paardenliefhebbers aanzien.  
 
 
BRON: VZW Vlaams Paardenloket 
17 februari 2015

Reglementering transport van paarden

Tijdens een studienamiddag van het Vlaams Paardenloket op 4 oktober 2014 (Werelddierendag) over asielpaarden, kwam ook de problematiek van het transport van paarden uitgebreid aan bod.  Dit wordt behandeld in de Europese Verordening 1/2005 inzake bescherming van dieren tijdens het vervoer en daarmee samenhangende activiteiten.
In deze presentatie vindt u meer informatie, specifiek voor het transport van paarden

26 oktober 2014

NAVEMA Nieuws

Bestrijden van het dodelijke jacobskruid
Dat jacobskruid dodelijk kan zijn voor paarden is bij de meeste managehouders en paardenliefhebbers gekend. Als paarden regelmatig zelfs  maar een kleine hoeveelheid van dit kruid eten, kan dit al dodelijk zijn.  Paarden herkennen het verse kruid meestal wel en zullen dit niet eten.  Wanneer het kruid droogt, blijft dit even giftig voor paarden  maar herkennen ze het niet meer. Wanneer jacobskruid in hooi zit, zullen paarden de giftige plant opeten.  Daarom wordt aangeraden om uw paarden zeker geen hooi te voederen dat afkomstig is van weiden waar jacobskruid groeit.  
Het probleem is dat het jacobskruid zich in sneltempo verspreid in België.  Vooral in weiden, natuurgebieden en wegbermen is deze pioniersplant aan sterke opmars bezig.  Hele delen van deze gebieden staan nu al vol met deze gevaarlijke plant. Daarom moet deze plant dringend bestreden worden.  Dit kan onder andere door de plant met de wortel te verwijderen of door de plant regelmatig te maaien  voor hij zaden krijgt  (Bron: vzw Vlaams Paardenloket).   
 
MAP 4 is van kracht sinds april: de VLM legt de wijzigingen uit i.v.m. Paardenhouderij
Sinds april is MAP4 van kracht en daarin staan aanpassingen die voor de paardenhouderij belangrijk zijn. In volgende gids leest u alles wat voor paardenhouders van belang is.  Wanneer bent u aangifteplichtig bij de Mestbank, wat zijn de bemestingsnormen, wat zijn nutriëntenemissierechten en wat doet u met vervoer van mest? 
Alle informatie vindt u in de Gids voor de Paardenhouderij (VLM). 
 
Daguitstap NAVEMA 2 juni 2014: Bezoek aan Museum van het Trekpaard en paardenbedrijven
Om acht uur ontmoeten we elkaar in Manege Verbrande Brug bij André Janssens in Eppegem.  We drinken koffie (met koekjes) en spreken over de nieuwe  ontwikkelingen in de paardensector.  Tornooien, de gezondheid van paarden,…komen  allemaal aan bod.  Ons gezelschap bestaat onder andere uit Carlo Prinsen (de mede-oprichter van NAVEMA),  Marc Steeno en André Janssens (voorzitter en ondervoorzitter van NAVEMA), Johan Van Bosch  (secretaris) en verschillende leden.  We mochten ook Nele Suenens van het Nationaal Agrarisch Centrum (NAC) verwelkomen. Zij verzorgt onder andere opleidingen in de paardensector en was een verrijking voor onze groep .  Daarna vertrekken we –tegen alle files in- richting Denderhoutem waar we Equinta bezoeken. Equinta is het bedrijf van dierenarts Ward de Bie en is gespecialiseerd in kunstmatige bevruchting, embryotransplantatie en spermawinning bij paarden.  
 
 
VZW Paardenloket biedt online overzicht met opleidingen voor de paardenhouderij
VZW Paardenloketheeft een nieuwe online catalogus met een overzicht van alle erkende hippische opleidingen in Vlaanderen.  Hier kan u op zoek gaan naar officiële opleidingen rond paardenhouderij,zoals een menbrevet een opleiding tot managehouder of tot paardenfokker.  U kan gericht per type of per provincie naar een opleiding zoeken.  Als u één van deze opleidingen succesvol afrondt, verkrijgt u een certificaat dat door de overheid wordt erkend.
Naast basisinformatie over de verschillende opleidingen, vindt u hier ook contactgegevens van de scholen en linken naar de officiële webpagina's.
 
De Vlaamse paardensector stelt een memorandum op voor het beleid van de komende regeerperiode
Naar aanleiding van de nieuwe regeerperiode, stelt de paardensector via VCP (Vlaamse Confederatie van het Paard) een uitgebreid pakket met voorstellen en aandachtspunten voor de komende beleidsperiode. De kernpunten van dit memorandum, dat ook aan alle partijvoorzitters werd bezorgd, zijn de volgende. 
De paardenhouderij is een belangrijke economische activiteit op het platteland die inkomsten genereert en die een belangrijke sociale en maatschappelijke rol vervult.   De sector wil zich op een ecologische , duurzame en sociaal rechtvaardige manier verder ontwikkelen.   Daarom vraagt VCP aandacht in het beleid voor volgende belangrijke  thema’ s:
  • De erkenning van VCP in zijn geheel en als coördinerend orgaan. 
  • Het uitvoeren en permanent bijwerken van het Vlaams Actieplan voor de Paardenhouderij
  • Ruimtelijke ordening: Duidelijke normen om de paardenhouderij een plaats in het platteland te geven
  • Natuurgebieden en jaagpaden maximaal toegankelijk voor paarden
  • Heropleving van de paardenwedrennen
  • Dierenwelzijn in functie van het paard en het gebruik ervan
  • Toepassingsgebied van de pachtwet uitbreiden tot professionele paardenhouderijen met landbouwactiviteit
  • Promotie van sportpaarden in het buitenland
  • Optimaliseren van hippische vorming en opleiding
  • Wegwerken van de concurrentiële benadeling inzake fiscaliteit en BTW.
  • Een veilige plaats voor paarden in het verkeer
  • Professioneel uitgewerkte hippotherapie als vaste meerwaarde in de welzijns- en gezondheidszorg
 
2 september 2014

Het FAVV zal de registratie van paarden vanaf 2 mei strenger controleren

Belangrijk nieuws over de registratie van paarden:  Het FAVV zal de registratie van paarden vanaf 2 mei 2014 strenger controleren 
Het Federaal Voedselagentschap (FAVV) laat via diverse kanalen weten dat het vanaf 2 mei strenger en scherper zal nakijken of de nieuwe regels m.b.t. de registratie en identificatie van paarden worden nageleefd.   
De uitgebreide informatie vindt u in onderstaand artikel over de identficatie van paarden.  Enkele belangrijke wijzigingen zijn: 
Slechts 30 dagen tijd  (i.p.v. 90 dagen) om paarden die uit andere lidstaten komen in orde te brengen met de Belgische wetgeving.   Voor paarden bestemd voor de slacht binnen 10 dagen na aankomst , dekhengsten of paarden die om medische redenen in België verblijven, gelden andere regels.
Voor volgend gebruik mogen paarden tot 90 dagen in België verblijven zonder te moeten voldoen aan de nieuwe voorwaarden: paarden die ebruikt worden voor sleepwerk of die deelnemen aan wedstrijden, tentoonstellingen competities of trainingen. 
Een bedrijf of de plaats waar de paardachtige gehouden wordt, moet aan de paardachtige gekoppeld worden. 
Elke wijziging van bedrijven die langer duurt dan 90 dagen moet gemeld worden
Informatie moet in de databank worden geregistreerd of gewijzigd binnen de 8 werkdagen
 
Meer informatie over de registratie en identificatie van paarden en paardachtigen  vindt u hier 
2 september 2014

Op de website van het FAVV vindt u nieuwe en geactualiseerde informatie over de encodering en identificatie van paarden

U vindt deze informatie van het FAVV via volgende links: 
 
 
Meer informatie: www.favv.be 
2 september 2014

Interpretatie en toepassing van de nieuwe regelgeving over de identificatie van paardachtigen

De FOD Volksgezondheid verspreidt richtlijnen die de regelgeving rond de identificatie van paardachtigen verduidelijken. 
 
Bij de toepassing van de verplichte identificatie van paardachtigen stelden zich nogal wat concrete vragen:
Bij wie kan de eigenaar terecht om een onvolledig paspoort (bv. met een ontbrekende medische bijlage) te vervolledigen?
Wat als het paspoort van een paard verloren gaat?
Hoe gaan we om met paarden waarvoor ten laatste op 31.12.2009 een identificatieaanvraag werd ingediend, maar waarvoor nog geen paspoort werd afgeleverd?
Wat moet er gebeuren met paarden die niet beschikken over een EU-conform paspoort?
Hoe moeten we geïmporteerde paarden (van buiten de Europese Unie) behandelen?
 …
Over deze en andere vragen werd overleg gepleegd met de Europese, de federale en de regionale administraties. Dit resulteerde in een aantal concrete antwoorden:
Laattijdige identificatie
In nogal wat gevallen zullen paarden uitgesloten worden uit de voedselketen. Bijvoorbeeld omdat ze niet tijdig geïdentificeerd werden aan de hand van een microchip, de registratie in de centrale gegevensbank en het afleveren van een paspoort.
Verlies van het paspoort
Het verlies van het paspoort kan een andere reden zijn om een paard uit te sluiten uit de voedselketen. Er wordt wel enige soepelheid aan de dag gelegd. Zo kan de uitsluiting voor stamboekpaarden waarvan het paspoort verloren ging onder bepaalde voorwaarden beperkt blijven tot zes maanden.
De aanwezigheid van het originele paspoort op de pensionstal of manege
Ook voor het probleem van de pensionstallen of maneges die vaak niet konden beschikken over de originele paspoorten van de bij hen gestalde paarden, werd een oplossing gevonden. Het is nu voldoende dat de pensionhouder over een contract beschikt waarin staat waar het paspoort zich bevindt en eventueel een kopie van het paspoort voor handen heeft.
 

 

2 september 2014

Bestrijden van het dodelijke jacobskruid

Dat jacobskruid dodelijk kan zijn voor paarden is bij de meeste managehouders en paardenliefhebbers gekend. Als paarden regelmatig zelfs  maar een kleine hoeveelheid van dit kruid eten, kan dit al dodelijk zijn.  Paarden herkennen het verse kruid meestal wel en zullen dit niet eten.  Wanneer het kruid droogt, blijft dit even giftig voor paarden  maar herkennen ze het niet meer. Wanneer jacobskruid in hooi zit, zullen paarden de giftige plant opeten.  Daarom wordt aangeraden om uw paarden zeker geen hooi te voederen dat afkomstig is van weiden waar jacobskruid groeit. 
Het probleem is dat het jacobskruid zich in sneltempo verspreid in België.  Vooral in weiden, natuurgebieden en wegbermen is deze pioniersplant aan sterke opmars bezig.  Hele delen van deze gebieden staan nu al vol met deze gevaarlijke plant. Daarom moet deze plant dringend bestreden worden.  Dit kan onder andere door de plant met de wortel te verwijderen of door de plant regelmatig te maaien  voor hij zaden krijgt  (Bron: vzw Vlaams Paardenloket).  
Het volledige dossier over jacobskruid vindt u hier.

8 augustus 2014