Nieuws
BTW 6 %
In samenwerking met een aantal organisaties in de paardensector, lanceren wij de campagne met de vraag naar een tijdelijke verlaging van het BTW-percentage voor onze sector in het kader van steun en relance gezien de Covid-crisis.
Een dergelijke maatregel zorgt enerzijds voor onze competitiviteit op de Europese markt, anderzijds zorgt het voor een financiële injectie in de sector (ondermeer voor maneges en particulieren) die het momenteel hard te verduren heeft (geen inkomsten en kosten die blijven).
Klik hier voor de campagne in het Nederlands.
Klik hier voor de campagne in het Frans.
We doen ook een beroep op u ! U bent immers ook ambassadeur van onze sector, en u heeft wellicht ook contacten bij de politieke mandatarissen. U mag de teksten zeker doorsturen of plaatsen op de sociale media.
-CORONA
CORONAVIRUS
Informatie dd. 04/12/2021
Informatie dd. 19/11/2021
Informatie dd. 28/09/2021
Informatie dd. 26/08/2021
Informatie dd. 14/08/2021
Informatie dd. 28/07/2021
Informatie dd. 24/06/2021
Informatie dd. 04/06/2021
Informatie dd. 07/05/2021
Informatie dd. 25/04/2021
Informatie dd. 26/03/2021
Informatie dd. 21/03/2021
Informatie dd. 07/03/2021
Informatie dd. 07/02/2021
Informatie dd. 29/11/2020
Informatie dd. 05/11/2020
Informatie dd. 01/11/2020
Informatie dd. 28/10/2020
Informatie dd. 27/10/2020
Informatie dd. 23/10/2020
Informatie dd. 21/10/2020
Informatie dd. 18/10/2020
Informatie dd. 08/10/2020
Informatie dd. 25/09/2020
Informatie dd. 24/08/2020
Klik hier voor de lijst met de meest gestelde vragen.
Klik hier voor de lijst met de meest gestelde vragen.
Informatie dd. 28/07/2020
Informatie dd. 24/07/2020
Informatie dd. 10/07/2020
Informatie dd. 30/06/2020
Informatie dd. 09/06/2020
Klik hier voor de lijst met meest gestelde vragen.
Informatie dd. 06/06/2020
Informatie dd. 30/05/2020
Informatie dd. 15/05/2020
Informatie dd. 08/05/2020
Informatie dd. 02/05/2020
Informatie dd. 30/04/2020
Adviesvraag:
Informatie dd. 24/04/2020
Informatie dd. 22/04/2020
Informatie dd. 21/04/2020
Informatie dd. 17/04/2020
Nieuwe maatregelen vanaf 17/04/2020
Klik hier voor het nieuwe Ministerieel Besluit met de nieuwe maatregelen.
Volgende winkels mogen vanaf publicatie in het Staatsblad (17 april 2020) openen:
- de doe-het-zelfzaken met een algemeen assortiment die hoofdzakelijk bouwgereedschap en/of bouwmaterialen verkopen;
- de tuincentra en boomkwekerijen die hoofdzakelijk planten en/of bomen verkopen;
- de groothandels bestemd voor professionelen, maar enkel ten gunste van deze laatsten.
De nodige maatregelen moeten getroffen worden om de regels van social distancing te respecteren, in het bijzonder het behoud van een afstand van 1,5 meter tussen elke persoon. De toegang tot de doe-het-zelfzaken met een algemeen assortiment, tuincentra, boonkwekerijen alsook groothandels bestemd voor professionelen kan enkel plaatsvinden overeenkomstig de volgende modaliteiten :
- maximum 1 klant per 10 vierkante meter gedurende een periode van maximum 30 minuten;
- in de mate van het mogelijke wordt individueel gewinkeld.
- Kortingsacties zijn verboden.
Voor de paardensector: ritten te paard, en dit enkel met het oog op het welzijn van het dier en met een maximum van twee ruiters zijn toegelaten.
Op welke steunmaatregelen heeft u recht ?
Klik hier voor een goede overzichtspagina van alle mogelijke steunmaatregelen.
Informatie dd. 09/04/2020
Klik hier voor het FAQ-document met alle maatregelen genomen op federaal niveau om de zelfstandigen te ondersteunen van wie de activiteit getroffen is door het coronavirus.
Informatie dd. 08/04/2020
Verplaatsingen in het kader van essentiële sectoren
Klik hier voor een nota die opgesteld werd door FEBEV, de Federatie van het Belgisch Vlees (en die ook contactpersoon is voor de ERMG). Deze nota geeft een antwoord op het gebrek aan een duidelijk kader voor de interpretatie van vervoer van meerdere personen in één voertuig voor essentiële sectoren.
Ook de Europese Commissie heeft een lijst met frequently askes questions opgesteld met betrekking tot food safety. Klik hier voor de nota.
Informatie dd. 06/04/2020
Informatie dd. 03/04/2020
Informatie dd. 02/04/2020
Informatie dd. 27/03/2020
Klik hier voor de lijst van maatregelen in de andere EU-lidstaten.
Informatie dd. 25/03/2020
Informatie dd. 24/03/2020
Klik hier voor de lijst van maatregelen in de andere EU-lidstaten.
Klik hier voor een overzicht van maatregelen in alle OESO-landen.
Informatie dd. 23/03/2020
Informatie dd. 22/03/2020
Door de verstrenging van de maatregelen en het afschermen van de grenzen, zijn er nieuwe regels voor buitenlandse werknemers die in België komen werken.
Informatie dd. 21/03/2020
Klik hier voor de actuele FAQ-lijst.
Informatie dd. 20/03/2020
Informatie dd. 19/03/2020
Verduidelijkingen maatregelen coronacrisis
Klik hier voor de actuele FAQ-lijst.
U kan ook de meeste antwoorden terugvinden op volgende site: https://www.info-coronavirus.be/nl/
Telethuiswerk is verplicht bij alle niet essentiële bedrijven, welke grootte zij ook hebben, voor alle personeelsleden wiens functie zich ertoe leent. Voor de functies waar telethuiswerk niet kan toegepast worden, moeten de bedrijven de nodige maatregelen nemen om de naleving van de regels van social distancing te garanderen, in het bijzonder het behoud van een afstand van 1,5 meter tussen elke persoon. Deze regel is eveneens van toepassing op het vervoer georganiseerd door de werkgever. De niet essentiële bedrijven die in de onmogelijkheid zijn om voormelde maatregelen te respecteren moeten sluiten.
Deze bepalingen zijn niet van toepassing op bedrijven van de cruciale sectoren en de essentiële diensten. Klik hier voor de lijst van de bedrijven van de cruciale sectoren, met hun paritaire comités.
Deze bedrijven en diensten zijn echter gehouden om, in de mate van het mogelijke, het systeem van telethuiswerk en de regels van social distancing toe te passen.
Informatie dd. 18/03/2020
klik hier voor de laatste FAQ-lijst met meest gestelde vragen
De Vlaamse Regering heeft op voorstel van Vlaams minister van Werk en Economie Hilde Crevits de corona hinderpremie uitgebreid naar alle ondernemingen en winkels die volledig moeten sluiten omwille van de nieuwe beslissingen van de Nationale Veiligheidsraad. Net als bij hinder wegens openbare werken komt er een premie voor handelaars, horeca, zelfstandigen en dienstverleners die door deze verplichte sluiting getroffen worden. Klik hier voor meer informatie.
Heeft u werknemers in dienst die de Nederlandse taal niet machtig zijn ? Klik hier voor de posters in verschillende talen om corona-besmetting te voorkomen.
Informatie dd. 17/03/2020
Coronavirus: "Verregaande maatregelen" vanaf 18 maart 2020 om 12u
Vanaf woensdag 18 maart 2020, 12 uur, zullen er in ons land "verregaande maatregelen" genomen worden om het nieuwe coronavirus in te dammen. Iedereen moet zoveel mogelijk binnen blijven en sociale contacten moeten zoveel mogelijk vermeden worden.
Alle niet-essentiële winkels zullen worden gesloten. Voedingswinkels, supermarkten, apotheken, krantenwinkels, dierenvoedingswinkels en banken zullen wel open blijven. Hamsteren is dus niet nodig. Nachtwinkels zullen vanaf 22 uur 's avonds de deuren moeten sluiten.
De toegang tot supermarkten wordt beperkt tot 1 persoon per 10 vierkante meter en een tijdsduur van 30 minuten per klant. Openbare markten worden verboden, met uitzondering van voedingskramen waar die levensnoodzakelijk zijn.
We zullen nog naar het werk mogen gaan, maar thuiswerk moet de norm worden. Er komt ook een samenscholingsverbod, waarop alleen gezinnen een uitzondering zullen vormen.
Lichaamsbeweging in de buitenlucht zal nog worden toegestaan, en wordt zelfs aangemoedigd. Maar dit mag niet in groep, enkel in het bijzijn van één andere persoon: één vriend of familielid.
Het openbaar vervoer moet zo georganiseerd worden dat de reizigers 1,5 meter afstand van elkaar kunnen bewaren.
Het geheel van deze maatregelen mag geen "lockdown" heten, maar deze maatregelen zijn dus wel verregaand. Deze maatregelen zijn minstens tot 5 april van kracht.
Informatie dd. 16 maart 2020
Klik hier voor de laatste FAQ-lijst met meest gestelde vragen - versie 4
klik hier voor de laatste FAQ-lijst met meest gestelde vragen - versie 3
Informatie dd. 15 maart 2020
klik hier voor de laatste FAQ-lijst met meest gestelde vragen
Informatie dd. 14 maart 2020
Klik hier voor het ministerieel besluit dat overgaat tot de federale fase.
Klik hier voor het ministerieel besluit met de maatregelen.
klik hier voor de laatste FAQ-lijst met meest gestelde vragen.
Update met betrekking tot de steunmaatregelen:
Op de website van de RVA vinden jullie een nieuwe pagina rond tijdelijke werkloosheid:
https://www.rva.be/nl/nieuws/tijdelijke-werkloosheid-ten-gevolge-van-het...
Nieuwste richtlijnen van de overheid voor bedrijven (update 13.03.2020)
Ons land neemt enkele verregaande maatregelen van ongeziene omvang om de verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan. Deze hebben ongetwijfeld een grote impact op tal van ondernemers en sectoren en op onze economie in het algemeen. We doen er alles aan om je bij te staan en te helpen om deze periode te overbruggen. We staan constant in contact met de verschillende betrokken overheidsniveaus en dringen aan op doeltreffende ondersteuningsmaatregelen.
Hieronder kan u de laatste update van de maatregelen vinden:
Sluiting cafés, restaurants, discotheken en opschorting van recreatieve, culturele en sportieve activiteiten
Cafés, discotheken en restaurants moeten dicht vanaf 13 maart middernacht tot minstens 3 april. Hotels blijven open, behalve hun restaurant. Thuisbezorging kan blijven doorgaan. Drive-in en afhaal is eveneens toegestaan. Alle recreatieve, sportieve en culturele activiteiten, publiek en privé, worden, ongeacht hun omvang, opgeschort.
Sluiting winkels in het weekend
Winkels mogen in de week open blijven, maar moeten sluiten in het weekend tot en met 3 april. Een uitzondering geldt voor de winkels die essentiële diensten (voeding, dierenvoeding, geneesmiddelen) leveren. Zij kunnen wel openen in het weekend, maar moeten versterkte hygiënische voorzorgen in acht nemen.
Opschorting lessen op school
De lessen op de scholen worden vanaf maandag opgeschorst. De scholen moeten wel ten minste voor opvang zorgen voor de kinderen van ouders die in de zorgsector werken of die een veiligheidsberoep uitoefenen. Voor de kinderen waarvoor het niet mogelijk is om een andere opvang te voorzien dan bij de grootouders, moet ook een oplossing gevonden worden op de school. Volgens Minister-President Jan Jambon betekent dit dat deze kinderen ook op school worden opgevangen.
De crèches blijven open.
De hogescholen en universiteiten worden aangeraden om onderwijs op afstand te geven. Ze worden dus niet gesloten, maar worden uitgenodigd om alternatieven te voorzien voor de traditionele lessen in klaslokalen of aula’s
Maatregelen op de werkvloer
Behalve de hierboven genoemde uitzonderingen is het de bedoeling dat het werk zoveel als mogelijk doorgaat. De regering raadt wel de volgende maatregelen zeer sterk aan:
- De mogelijkheid bieden tot telewerk, zeker op een landschapsbureau.
- Zoveel mogelijk vergaderen op afstand (teleconferentie, Skype, …).
- Bijeenkomsten (zoals personeels- of bedrijfsfeesten) uitstellen.
- Afstand houden op de werkvloer.
- Flexibel zijn in het toestaan van verlof.
- Ruime toepassing en eventuele uitbreiding van glijdende werktijden. Dit zal resulteren in minder werknemers die op hetzelfde moment op de werkvloer zijn, en in een meer gespreid gebruik van het openbaar vervoer.
- Opleidingen in grote groepen uitstellen.
Maatregelen voor het openbaar vervoer
Het openbaar vervoer blijft normaal rijden. De regering vraagt wel om enkel noodzakelijke verplaatsingen te maken en die te spreiden in de tijd.
Steunmaatregelen voor ondernemers: zie hieronder
Deze maatregelen hebben natuurlijk een economische impact. De ministerraad besliste daarom eerder al om 10 maatregelen in te voeren om de impact te verzachten. Je vindt ze hier meteen onder opgesomd, maar verder op deze website staan ze verder uitgelegd.
- Tijdelijke werkloosheid door overmacht
- Tijdelijke werkloosheid om economische redenen
- Betalingsplan voor sociale werkgeversbijdragen
- Betalingsplan btw
- Betalingsplan voor bedrijfsvoorheffing
- Betalingsplan personenbelasting/vennootschapsbelasting
- Vermindering van de voorafbetaling voor zelfstandigen
- Uitstel of vrijstelling van betaling van sociale bijdragen voor zelfstandigen
- Verkrijgen van een vervangingsinkomen voor zelfstandigen (overbruggingsrecht)
- Flexibiliteit bij de uitvoering van federale overheidsopdrachten
Lees hier de andere beslissingen van de regering
We hebben heel wat veelgestelde vragen van ondernemers voor u opgelijst.
Klik hier voor de Frequently Asked Questions
Klik hier voor een overzicht van de maatregelen in de andere Europese lidstaten.
Informatie dd. 29/07/2020
Informatie dd. 14/08/2021
Prijsverhogingen in de maneges en pensionstallen
Prijsverhogingen in de maneges en pensionstallen
Bereid u voor op de Brexit met de Brexit Impact Scan
Sociale controles in 'groene sectoren'
Op vrijdag 21 september houden de inspectiediensten een zogenaamde flitscontrole houden in de “groene sectoren” (PC 132, 144 en 145).
De flitscontrole is een aangekondigde controle op de sociale wetgeving en de arbeidsreglementering. Er worden dan zowel bedrijven met personeel als zelfstandigen zonder personeel gecontroleerd.
Door de controles op voorhand aan te kondigen, willen de inspectiediensten sociale fraude vermijden en hopen ze dat de bedrijven zich nog last-minute in regel stellen.
Tweedaagse studiereis NAVEMA op 8 en 9 oktober 2018
Graag nodigt NAVEMA u uit voor de tweedaagse studiereis van NAVEMA. Deze reis staat open voor alle leden, maar ook voor al uw personeelsleden, derden (veeartsen, ruiters, …).
Wanneer ?
Maandag 8 oktober 2018 (om 09.00u) en dinsdag 9 oktober 2018 (tot 18.00u).
Waar ?
We verzamelen om 09.00 u bij Tijlcars , Everdongenlaan 17, 2300 Turnhout.
UITZONDERLIJKE PRIJS VOOR DEZE 10 ADRESSEN: 200,00 € excl. BTW per persoon (242,00 € incl. BTW)
Inbegrepen in deze prijs zijn: alle bezoeken, twee middagmalen, één avondmaal, hotelovernachting, ontbijt en alle vervoer per luxe-autocar (dranken bij avondmaal zijn niet inbegrepen). et op de praktische voorbereidingen (onder meer voor hotelreservatie), willen wij u vragen u in te schrijven voor 22 september 2018.Het aantal plaatsen is beperkt !
Gelieve het inschrijvingsformulier terug te bezorgen via e-mail: navema@sectors.be.
Wat betekent de nieuwe verordening GDPR voor u?
Op 25 mei 2018 traden er belangrijke nieuwigheden in de privacyregels in werking (de GDPR). Deze verordening heeft gevolgen voor alle Belgische (en Europese) ondernemingen. Houdt u klantgegevens bij? Houdt u gegevens van uw leveranciers bij? Heeft u personeel en beschikt u dus over personeelsgegevens? Elke onderneming, zelfstandige of KMO, zal zich in regel moeten stellen met de nieuwe regels.
Als beroepsvereniging willen wij u helpen in dit proces. Daarom hebben we een on-line seminarie gemaakt om u te begeleiden om u in orde te stellen. Vooraleer u dat seminarie bekijkt, kan u best de checklist afdrukken. De checklist wordt stap per stap verder uitgelegd.
Lees meer ()
Nieuwe opzegtermijnen
Sinds 1 mei 2018.gelden nieuwe opzegtermijnen bij het ontslag van werknemers met maximum 6 maanden dienst. Deze nieuwe termijnen gelden Aan de andere opzegtermijnen vanaf 6 maanden anciënniteit verandert dus niets. Tijdens de eerste zes maanden van de tewerkstelling zal u volgende opzegtermijnen moeten respecteren.
Lees meer ()
Ruiters gezocht voor folkoristische stoet in Halle
Voor de feesteditie van de tweejaarlijkse folkloristische stoet in Halle in het teken van Maria, zoeken de organisatoren nog een aantal ruiters. De stoet vindt plaats op Pinksterzondag 20 mei 2018 om 15 u en staat in het teken van “Halle 750 jaar Mariastad”.
De organisatoren zoeken hiervoor 17 ruiters met paard die perfect en met zekerheid kunnen rijden met een vlag. Liefst zouden ze hiervoor een groep aantrekken maar ook individuele ruiters mogen zich aanbieden . Deze 17 ruiters figureren als 1 groep. Er is een budget voorzien waardoor deze mensen zeker kunnen vergoed worden voor hun aantreden.
Voor meer informatie:
Werkgroep Mariaprocessie Halle
Verantwoordelijke paarden, Michel De Baerdemaeker
debaermichel@telenet.be
0477 / 617 597
Fabriekstraat 57 -1500 Halle
Opleiding bewijs van vakbekwaamheid
Meer info over het programma vindt u hier
Inspiratiemiddagen overname zaak

Informeer u over dé sleutelthema’s van uw eindeloopbaan!
Sociale flitscontroles in de "groene sectoren" op 14 september 2017
Op donderdag 14 september zullen de inspectiediensten een zogenaamde flitscontrole houden in de “groene sectoren” (PC 132, 144 en 145).De flitscontrole is een aangekondigde controle op de sociale wetgeving en de arbeidsreglementering. Er worden dan zowel bedrijven met personeel als zelfstandigen zonder personeel gecontroleerd. Door de controles op voorhand aan te kondigen, willen de inspectiediensten sociale fraude vermijden en hopen ze dat de bedrijven zich nog last-minute in regel stellen.
Klik hier voor de checklist die gebruikt wordt tijdens de controle.
NAVEMA organiseert zijn tweedaagse studiereis op 9 en 10 oktober 2017
Op Maandag 9 en dinsdag 10 oktober 2017 organiseert NAVEMA zijn tweedaagse studiereis. Zoals elk jaar staan er prachtige en interessante bedrijven uit de paardensector op het programma. Er wordt op maandag 9 oktober om 9u verzameld bij Dressuurstal Wim Verwimp in Wiekevorst.
De praktische informatie en het programma vindt u hier
Inschrijven is verplicht en kan via dit inschrijvingsformulier
Verslag van de NAVEMA studiereis naar Wallonië op 30 mei 2017
Na de samenkomst bij manege Meerdaalhof bezochten we het domein van Grégory Watelet. Hij organiseert elk jaar verschillende wedstrijden op zijn domein. Hij heeft dus de juiste infrastructuur om niet alleen paarden te houden maar ook om deze wedstrijden te kunnen organiseren. Dhr. Watelet heeft zelf geholpen bij het bouwen van zijn manege. Naast deze interessante infrastructuur konden we ook diverse soorten zand bekijken die als ondergrond dienen. Dhr. Watelet is namelijk ook actief in de verkoop van zand voor maneges. Deze zandsoorten, die met vezels verrijkt zijn zodat ze het water goed absorberen zijn speciaal op maat van de paardensport samengesteld. Tenslotte toonde Grégory Watelet enkele plannen van een nieuw, groot gebouw waarin hij tijdens de winterperiode wedstrijden wil organiseren.
Lees meer>
Zelfstandige helpers: een populair statuut maar waarop moet u letten?
Het statuut zelfstandige helper is zeer populair, al bestaan er heel wat misverstanden over wie zich als zelfstandige helper kan en mag aansluiten. Wat houdt dit statuut precies in en waarop moet u letten ?
Wie kan helper zijn ?
Een helper is iemand die geen eigen zaak heeft, maar wel verzekeringsplichtig is in het zelfstandigenstatuut. U bent een zelfstandig helper als u :
- een zelfstandige helpt of vervangt
- niet verbonden bent door een arbeidsovereenkomst
Hou er rekening mee dat een zelfstandig helper geen statuut op zich is. U kan helper zijn in hoofdberoep, in bijberoep of onder artikel 37.
Lees meer >
Vervoer van paarden tussen België, Nederland, Luxemburg en Frankrijk
België, Nederland, het Groothertogdom Luxemburg en Frankrijk hebben op 15 mei een memorandum van overeenstemming ondertekend om het verkeer van paardachtigen tussen deze landen te vergemakkelijken.
Vanaf 1 juni 2017 moeten paardachtigen die worden verplaatst tussen België, Nederland, het Groothertogdom Luxemburg en Frankrijk voor bepaalde types van verkeer niet meer worden geïnspecteerd door een officiële dierenarts voor hun vertrek en ze moeten niet meer vergezeld gaan van een gezondheidsattest/een gezondheidscertificaat tijdens hun verplaatsing.
Het FAVV heeft dit initiatief genomen dat tot een goed einde gebracht kon worden dankzij de bevredigende en vergelijkbare gezondheidssituatie tussen deze vier landen. Het gaat om een administratieve vereenvoudiging en een vermindering van de kosten voor paardenhouders waarover het FAVV zich verheugt, aangezien er geen specifiek gezondheidsrisico is. Dit blijft natuurlijk de prioriteit van het Agentschap.
Studiereis NAVEMA op 29 mei 2017
De professionele studiereis van NAVEMA vindt plaats op 29 mei 2017. Wij zullen U binnenloodsen achter de schermen bij een aantal interessante bedrijven. Samenkomst om 8u30 bij Manege Meerdaalhof, Meerdaalweg 2, 3050 Oud-Heverlee. Op het programma staan o.a. volgende interessante bedrijven
- Bezoek aan La Sandry in Courrière (www.lasandry.com)
- Bezoek aan de Provinciale School voor het Fokken en het Paardrijden te Gesves (www.equitationgesves.be)
- Bezoek aan Château d'Arville in Gesves, de organisator van het Concours Complet International d’Arville (www.arville.be)
- Bezoek en degustatie bij de mosterdfabriek Bister-L'Impériale in Hachêne-Ciney (www.bister.com)
- Bezoek aan Aquila Farm van Grégoire de Mévius
Klik hier voor het volledige programma
Klik hier voor het inschrijvingsformulier
NAVEMA organiseert i.s.m. het Nationaal Agrarisch Centrum (NAC) opleidingen met aansluitend examen voor vervoer van dieren
- Woensdag 17 mei 2017 in Geel: 8u30 tot 13u + examen om 14u tot 15u
- Woensdag 7 juni 2017 in Zwevezele (les) en Torhout (examen): 8u30 tot 13u + examen om 14u tot 15u
- Woensdag 6 september 2017 in Zwevezele (les) en Torhout (examen)
- 8u30 tot 13u + examen om 14u tot 15u
- Woensdag 20 september 2017 in Geel
- 8u30 tot 13u + examen om 14u tot 15u
Manege- en pensionstalhouders in Vlaanderen - Economisch en maatschappelijk belang van het beroep
Plan voor eerlijke concurrentie in groene sectoren ondertekend
De landbouworganisaties hebben op 16 februari 2017 samen met federale ministers Kris Peeters en Willy Borsus, staatssecretaris Philippe De Backer, de betrokken overheidsdiensten en de vakbonden een ‘plan voor eerlijke concurrentie in de groene sectoren’ ondertekend. Bedoeling van dit plan is om meer rechtszekerheid te creëren op vlak van sociale en arbeidswetgeving zodat sociale fraude voorkomen wordt.
De land- en tuinbouw, loonwerk en de tuinaanleg, de zogenaamde groene sectoren, zijn belangrijk voor de Belgische economie want ze stellen maar liefst 19.800 mensen te werk. Het zijn ook arbeidsintensieve sectoren die het economisch niet makkelijk hebben en die vaak een beroep doet op buitenlandse arbeidskrachten. Bovendien zijn ze afhankelijk van heel wat externe factoren, zoals het weer. De strikte regels die vandaag gelden op vlak van sociale wetgeving en arbeidswetgeving laten de sectoren echter te weinig flexibiliteit.
Daarom startte een rondetafelconferentie over fraudepreventie voor de groene sectoren. Alle sociale partners, de federale overheidsdiensten Werk en Sociale Zaken, alle sociale inspectiediensten en de betrokken ministers waren daarbij aanwezig. Dat leidde tot een ‘plan voor eerlijke concurrentie in de groene sectoren’ met daarin een vereenvoudiging en verduidelijking van bestaande regels gecombineerd met het inzetten op sensibilisering en gerichte controles. Concreet bevat het plan 15 nationale en vier internationale actiepunten.
NAVEMA is steeds begaan met de eerlijke concurrentie. Daarom zullen we u verder informeren over de actiepunten en ook over de sociale flitscontroles.
Studienamiddag aansprakelijkheid en verzekeringen in de paardensector
- Aansprakelijkheid in de paardensector:toelichting door Jan De Boitselier, Manager Beleid en Adviezen bij Paardenpunt Vlaanderen;
- Verzekeringen: wat heb je nodig in de paardensector? Toelichting door Lindsay Verheye en Katie Herrebout van Huysman Verzekeringen;
- Varia.
NAVEMA biedt modellen en contracten aan voor zijn leden
NAVEMA biedt Sectorspecifieke modellen en contracten aan zoals:
Discussie over de BTW-tarieven in de paardensector
Er is heel wat discussie over de BTW-tarieven in de paardensector. Meer informatie daarover kan u in deze tekst van Paardenpunt Vlaanderen vinden
De verkoop van paarden is in België in sommige gevallen onderworpen aan het verlaagde tarief van 6 %, maar meestal dient het normale tarief van 21 % toegepast te worden.
Indien de verkoop tussen particulieren gebeurt, kan er geen BTW aangerekend worden, aangezien particulieren niet BTW-plichtig zijn. De handeling van verkopen is uiteraard wel een BTW-plichtige activiteit. Het verlaagd tarief van 6 % is enkel van toepassing op paarden van de rassen die gewoonlijk als trekpaard, zwaar- of halfzwaar, worden gebruikt, evenals op paarden verkocht, intracommunautair verworven of ingevoerd om te worden geslacht en dit zonder onderscheid van ras.
Meer informatie vindt u hier:
NAVEMA: Aanvraag lidmaatschap 2017
Primaire tabs
De beroepsvereniging NAVEMA richt zich in de eerste plaats tot alle manegehouders op het Belgische grondgebied. Daarnaast richt de vereniging zich tevens tot dekstations, melkerijen, pensions en stallen, pony-clubs, springstallen en dressuurstallen, stoeterijen, beroepsruiters, trainers, africhters en lesgevers. Ook andere beroepen die verwant zijn met de paardensector kunnen lid worden van NAVEMA (hoefsmeden,…).
Lidgeld
De lidmaatschapsbijdrage bedraagt 135,00 € per jaar (excl. 21 % BTW).U kan lid worden van NAVEMA door de bijdrage van 135,00€ + BTW te storten op rekening nummer 426-3137401-11 van NaVeMa. U ontvangt dan automatisch uw genummerde lidkaart eneen bewijs van betaling. De bijdrage is bovendien 100 % fiscaal aftrekbaar.
Bekijk hier de folder met de ledenvoordelen en de voorstelling van NAVEMA.
NAVEMA-leden kunnen via onderstaande tools aannemers controleren op sociale en fiscale inhoudingsplicht.
Voor wie?
De verplichte inhouding voor sociale of fiscale schulden geldt voor:
- de opdrachtgever (belangrijk: de natuurlijke persoon die louter voor privédoeleinden handelt, wordt hier niet bedoeld)
- de aannemer (hij die werken gaat uitvoeren of laat uitvoeren voor een opdrachtgever)
- de onderaannemer (hij die werken geheel of gedeeltelijk gaat uitvoeren in opdracht van een aannemer)
Klik hier om uw opdrachtgever of (onder)aannemer na te kijken ().
Navema-reis op 10 en 11 oktober 2016 in Oost- en West-Vlaanderen
Jaarlijks organiseert NAVEMA een tweedaagse studiereis. We bezoeken daarbij interessante bedrijven voor de paardensector en bedrijven die een uithangbord zijn voor de paardensport in onze regio. Deze reis staat open voor alle leden, maar ook voor al uw personeelsleden, derden (veeartsen, ruiters, …).
Bekijk hier het programma voor de reis van 2016
Studienamiddag over identificatie van paarden en veulens
Studiereis NAVEMA op 30 mei 2016
Graag nodigt NAVEMA zijn leden uit op de jaarlijkse professionele studiereis en eendagsreis. Wij zullen U binnenloodsen achter de schermen bij een aantal interessante bedrijven. We komen samen op maandag 30 mei 2016, om 9.00 u bij Manege Meerdaalhof, Meerdaalweg 2, 3050 Oud-Heverlee. Daarna bezoeken we de mooie en doordacht vernieuwde manège La Petite Bilande in Waver en ontmoeten we de internationale springruiter Nelson Pessoa in zijn domein te Lasne. We kijken achter de schermen bij de gekende Stoeterij Mivaro en gaan langs bij het opleidingscentrum van Tal Milstein.
Klik hier voor het volledige programma
Klik hier voor het inschrijvingsformulier
Ledenvoordeel: openstaande facturen innen via Intrum
Wist u dat er in België ruim 9 miljard euro aan openstaande facturen in rook opgaan. Gemiddeld verloor elk Belgische bedrijf op die manier een bedrag gelijk aan 3,1% van de totale omzet. U hebt openstaande facturen. Uw herinneringen blijven onbeantwoord? NAVEMA en incassobureau Intrum hebben de handen in elkaar geslagen om de NAVEMA-leden zo goed als mogelijk te ondersteunen via de NAVEMA-incassoservice.
Als herinneringen en aanmaningen niets meer uithalen, dan is het tijd voor een gespecialiseerde aanpak. NAVEMA en het incassokantoor Intrum werkten hiervoor een bijzonder gunstige regeling uit exclusief en gratis voor NAVEMA-leden.
Exclusief ledenvoordeel voor alle NAVEMA-leden
Dankzij de overeenkomst tussen NAVEMA en Q8 kunnen alle NAVEMA-leden genieten van een hoge korting met de Q8 Liberty card op brandstof wanneer u de Q8 Liberty card (de zakelijke tankkaart) aanvraagt. Bovendien past Q8 de laagste prijsgarantie toe, d.w.z. indien de pompprijs lager is dan de officiële brandstofprijs min de korting, zal automatisch de voordeligste prijs gefactureerd worden.
Geniet van een uitzonderlijke korting van 11,50€ ct./L (incl. BTW) op elke tankbeurt in alle Q8 tankstations in België en vraag vandaag nog een vrijblijvende offerte via het NAVEMA-secretariaat.
Alle voordelen van de Q8 Liberty tankkaart op een rij:
- U tankt zonder cash te betalen
- U tankt overal dankzij het uitgebreid netwerk van meer dan 400 tankstations
- U betaalt geen administratie- of inschrijvingskosten en U betaalt enkel wat u verbruikt
- Als de pompprijs lager is dan de officiële brandstofprijs min de korting, dan betaalt u de prijs aan de pomp
- U kan gebruik maken van de gratis webapplicatie ‘Q8 Liberty Web om uw verbruik te controleren
- U ontvangt tweemaandelijks een elektronische factuur
- U kan de Q8 stations makkelijk vinden dankzij de Q8 app. U kan de app downloaden via app.Q8.be
Nieuwe regeling Geregistreerd Kassasysteem
In oktober 2015 maakte de Raad van State bezwaar bij zowel de wettelijke procedure als het gelijkheidsbeginsel. Op 22 december 2015 werd een akkoord bereikt over de nieuwe regeling.
Waar gaat het over?
Er is een wettelijk basis (KB nr. 1 van 29 december 1992) die zegt dat “de exploitant van een inrichting waar regelmatig maaltijden worden verbruikt alsmede de traiteur die regelmatig cateringdiensten verricht …” vanaf 01/01/2016 een GKS moeten invoeren.
In januari 2014 werd de 10% regel ingevoerd als verduidelijking. Als de omzet uit maaltijden meer dan 10% van de totale omzet bedroeg, moest er een GKS voorzien worden. De Raad van State vernietigde die 10%-regel.
Hoe werkt de nieuwe regeling?
- Er komt opnieuw een verduidelijking van de term ‘regelmatig’: Niet via een circulaire, maar in de wetgeving zal verduidelijkt worden dat horecazaken met een jaaromzet uit maaltijden die minder dan 25.000 euro bedraagt, vrijgesteld worden van het gebruik van een GKS.
- Belastingplichtigen die beroep doen op onderaannemers om maaltijden te verstrekken worden vrijgesteld. (bvb. voetbalclubs of organisatoren van seminaries die met een cateringdienst werken). De cateringdiensten zelf dienen zoals voorzien wel een GKS te voeren.
- Hotels en bedrijfsrestaurants zijn eveneens vrijgesteld.
Wat betekent de beslissing praktisch?
- Voor de horecazaken die volgens de oude regeling reeds onderworpen waren aan de GKS verandert er niets qua verplichtingen of timing : ze dienen zich, zoals voorzien, per 1 januari 2016 in regel te stellen.
- Zaken die louter dankzij de nieuwe regeling onder de GKS zouden vallen, dienen zich te registreren voor 01/04/2016. De aankoop van hun GKS-systeem dient te gebeuren voor 01/07/2016 en de kassa dient uiterlijk op 01/01/2017 operationeel te zijn. In 2017 moet het systeem van de GKS dus volledig operationeel zijn, over alle beoogde horecazaken.
- Voor de controles die betrekking hebben op de periodes voorafgaand aan 1/1/2016, zullen de gegevens van de geregistreerde kassa noch gebruikt worden in het kader van systematische controles, noch in het kader van individuele controles als exclusief bewijselement: voor de individuele controles van het verleden zijn dus andere ernstige aanwijzingen van grote fraude vereist. De gegevens in de blackbox zijn tevens consulteerbaar voor de belastingplichtige, zodat de overeenstemming met de boekhoudkundige data kan worden geverifieerd. Deze bepalingen worden eveneens opgenomen in het fiscaal- en sociaal Charter met de sector. De horeca-ondernemingen die vrijwillig een GKS in gebruik nemen zullen trouwens ook onder de bepalingen van dit Charter vallen. De minister van Financiën zal onderzoeken of ze eveneens kunnen opgenomen worden in een circulaire.
- Voor zaken die wel gevat werden door de 10%-regel en die reeds investeerden in een GKS, maar door de nieuwe regeling niet meer gevat worden via het plafond van 25.000 euro zal een compensatieregeling onderzocht worden.
Ledenvoordeel: korting op toegang AGRIBEX 2015
Jaarlijkse groepsreis NAVEMA op 12 en 13 oktober
Jaarlijks organiseert NAVEMA een studiereis. Dit jaar zal die plaatsvinden van maandag 12 oktober tot dinsdag 13 oktober 2015. Op 12 oktober starten we om 9u op manege Pronkenberg in Kontich.
Programma: Klik hier voor de uitnodiging en het programma. Deze tweedaagse studiereis van NAVEMA staat open voor alle leden, maar ook voor al uw personeelsleden, derden (veeartsen, ruiters, …).
UITZONDERLIJKE LEDENPRIJS : 199,65 € incl BTW per persoon (165,00 € excl. BTW) . Prijs voor niet-leden: 242,00 € incl BTW per persoon (200,00 € excl. BTW). Inbegrepen in deze prijs zijn: alle bezoeken, twee middagmalen, één avondmaal, hotelovernachting, ontbijt en alle vervoer per luxe-autocar (dranken niet inbegrepen).
Inschrijving is verplicht ! Het aantal plaatsen is beperkt ! Gelet op de praktische modaliteiten (onder meer voor hotelreservatie), willen wij U vragen u in te schrijven voór 01 oktober 2015. Klik hier voor het inschrijvingsformulier, dat u ingevuld kan mailen naar: navema@sectors.be.
Karel Cox nieuwe Belgisch kampioen in het jumping bij de senioren
In Lanaken won Karel Cox zijn eerste Belgische titel bij de senioren en werden de internationals Pieter Devos en Niels Bruynseels tweede en derde. Nicola Philippaerts werd negende. NAVEMA wenst Karel Cox proficiat en kijkt uit naar het bezoek aan zijn bedrijf en aan dat van de familie Philippaerts tijdens de tweedaagse studiereis op 12 en 13 oktober 2015.
Opendeurdagen bij Foets in Paal-Beringen
De firma Foets (actief in verkoop, verhuur en onderhoud van heftrucks, verreikers, hoogwerkers, schaarliften, stroomgroepen, graafmachines, knikladers, dumpers, wielladers,...) organiseert opendeurdagen op 19 en 20 september 2015, bij de inhuldiging van een nieuwe tweede vestiging in Paal-Beringen.De firma nodigt de NAVEMA-leden ook graag uit.
Klik hier voor de uitnodiging.
Fytolicentie aanvragen op basis van ervaring: deadline verloopt op 31 augustus
De Europese richtlijn voor duurzaam gebruik van gewasbeschermingsmiddelen vereist dat alle professionele gebruikers, distributeurs en voorlichters van gewasbeschermingsmiddelen moeten in het bezit zijn van een fytolicentie. Er is een overgangsperiode van twee jaar, die afloopt op 31 augustus 2015.
Welke types fytolicentie zijn er?
- NP: Distributie/Voorlichting producten voor niet-professioneel gebruik
- P1: Assistent professioneel gebruik
- P2: Professioneel gebruik
- P2s: Specifiek professioneel gebruik
- P3: Distributie/Voorlichting producten voor professioneel gebruik.
Een P3 mag ook alle handelingen uitvoeren van een P2 of NP. Een P2 mag ook alle handelingen uitvoeren van een P1.
Klik hier voor de website van de fytolicentie en voor de on-line aanvraag.
Jobstudenten op uw bedrijf: wat mag en wat niet?
Zorg voor paard en landschap
Op 26 juni 2015 organiseert de Provincie Oost-Vlaanderen een infomoment voor de paardensector. Naast een schets van de paardensector wordt dieper ingegaan op landschapsintegratie en de zorg voor paard en landschap.
Klik hier voor de uitnodiging.
Inschrijven kan bij de Provincie Oost-Vlaanderen voor 24 juni 2015 via landbouw@oost-vlaanderen.be of telefonisch op 09/267 86 68.
Het geregistreerd kassasysteem voor manege-uitbaters: verplicht of niet?
In deze presentatie leert u meer over de vraag of u dit nodig heeft en hoe de geregistreerde kassa werkt.
Minister Schauvliege legt nieuwe paardenbeleid uit en reikt het kwaliteitslabel 'Equilabel' uit aan 17 ondernemers
Invoering witte kassa voor uw horeca-activiteiten: registreer u voor 28 februari 2015 en vermijd extra controles van de fiscus
Rhinopneumonie: Een vaste medebewoner van paarden
Reglementering transport van paarden
Tijdens een studienamiddag van het Vlaams Paardenloket op 4 oktober 2014 (Werelddierendag) over asielpaarden, kwam ook de problematiek van het transport van paarden uitgebreid aan bod. Dit wordt behandeld in de Europese Verordening 1/2005 inzake bescherming van dieren tijdens het vervoer en daarmee samenhangende activiteiten.
In deze presentatie vindt u meer informatie, specifiek voor het transport van paarden
NAVEMA Nieuws
- De erkenning van VCP in zijn geheel en als coördinerend orgaan.
- Het uitvoeren en permanent bijwerken van het Vlaams Actieplan voor de Paardenhouderij
- Ruimtelijke ordening: Duidelijke normen om de paardenhouderij een plaats in het platteland te geven
- Natuurgebieden en jaagpaden maximaal toegankelijk voor paarden
- Heropleving van de paardenwedrennen
- Dierenwelzijn in functie van het paard en het gebruik ervan
- Toepassingsgebied van de pachtwet uitbreiden tot professionele paardenhouderijen met landbouwactiviteit
- Promotie van sportpaarden in het buitenland
- Optimaliseren van hippische vorming en opleiding
- Wegwerken van de concurrentiële benadeling inzake fiscaliteit en BTW.
- Een veilige plaats voor paarden in het verkeer
- Professioneel uitgewerkte hippotherapie als vaste meerwaarde in de welzijns- en gezondheidszorg
Het FAVV zal de registratie van paarden vanaf 2 mei strenger controleren
Op de website van het FAVV vindt u nieuwe en geactualiseerde informatie over de encodering en identificatie van paarden
- Omzendbrief over de identificatie en en de encodering van de paardachtigen in een centrale gegevensbank.
- De tabel voor de identificatie en registratie vindt u hier.
- Omzendbrief over de verplichtingen van de slachthuisexploitanten m.b.t. de controle van de identificatie van paarden.
- Het overzicht "Identificatie van aangeboden paarden in het slachthuis" vindt u hier.
- Omzendbrief over de controle van de identiteit van paarden en de uitsluiting voor de menselijke consumptie van paarden die buiten de wettelijke termijn geïdentificeerd werden.
- De nota met afwijkingen voor in het wild of half in het wild levende paarden vindt u hier.
Interpretatie en toepassing van de nieuwe regelgeving over de identificatie van paardachtigen
Bestrijden van het dodelijke jacobskruid
Dat jacobskruid dodelijk kan zijn voor paarden is bij de meeste managehouders en paardenliefhebbers gekend. Als paarden regelmatig zelfs maar een kleine hoeveelheid van dit kruid eten, kan dit al dodelijk zijn. Paarden herkennen het verse kruid meestal wel en zullen dit niet eten. Wanneer het kruid droogt, blijft dit even giftig voor paarden maar herkennen ze het niet meer. Wanneer jacobskruid in hooi zit, zullen paarden de giftige plant opeten. Daarom wordt aangeraden om uw paarden zeker geen hooi te voederen dat afkomstig is van weiden waar jacobskruid groeit.
Het probleem is dat het jacobskruid zich in sneltempo verspreid in België. Vooral in weiden, natuurgebieden en wegbermen is deze pioniersplant aan sterke opmars bezig. Hele delen van deze gebieden staan nu al vol met deze gevaarlijke plant. Daarom moet deze plant dringend bestreden worden. Dit kan onder andere door de plant met de wortel te verwijderen of door de plant regelmatig te maaien voor hij zaden krijgt (Bron: vzw Vlaams Paardenloket).
Het volledige dossier over jacobskruid vindt u hier.